Esapekka Lapin auton palo tuo hurjan laskun yksityistiimille – turman syy jäämässä ikuisesti mysteeriksi

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi otti älypuhelimellaan kuvan palavasta Ford Fiesta WRC:stä. Kuva: Toni Heinonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin suomalaiskuski Esapekka Lappi koki karmean pettymyksen Meksikon MM-rallissa reilu viikko takaperin, kun pieksämäkeläisen Fiesta WRC leimahti erikoiskokeen lopussa tuleen ja paloi täysin karrelle. 

M-Sportin tiimipomo Richard Millener kertoo DirtFish-sivustolla, että täyttä varmuutta palon syttymiselle ei välttämättä saada koskaan. Tutkimus auton jäänteille tehdään toki tallin päämajassa, mutta paljon tutkittavaa ei jäänyt jäljelle.

– Tietenkin tutkimme asian, mutta auto on käytännössä kokonaan tuhoutunut. Tulee olemaan hyvin vaikeaa löytää mitään, Millener kertoo DirtFish-sivustolla.

– Olemme kelanneet onboardia tilanteesta lukuisia kertoja. Sen perusteella voi olla mahdollista, että auton palo alkoi etupäästä. Ainakin liekit löivät konepellin sivuilta. Kun auto liikkui, niin liekit jatkoivat todennäköisesti matkaa vaihteistotunnelia pitkin auton takaosaan. Kaikki kuumuus ja saatavilla ollut happi tekivät olosuhteista täydelliset, Millener jatkaa.

Katso alta, kuinka Esapekka Lapin auto tuhoutui täysin tulipalossa. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,332263″ ap mute ]

 

Lappi itse uskoo, että palo saattoi aiheutua bensan tai öljyn joutumisesta väärään paikkaan.

– En usko, että jarrunesteet ainakaan vuosivat, koska jarrupoljin toimi pätkän maalissa ihan normaalisti. Varmasti bensaa tai öljyä on vuotanut, koska palo levisi niin nopeasti. Meillä ei ollut mitään varoituksia pätkällä, mutta yhtäkkiä koko auto oli palanut, Lappi kuvailee.

– Minä ajoin pois maalilinjalta, koska niin toimitaan, jos on pieni palo autossa. Siitä palo sai varmasti lisää happea ilmavirran mukana. En kuitenkaan voinut tehdä yhtään mitään.

Suomalaiskuskin auton palaminen oli raju takaisku yksityistiimi M-Sportille. Tallipomo Millener nimittäin vahvisti tällä viikolla Autosportille, ettei vakuutus korvaa vahinkoja. Nykyisen WRC-auton hintalappu huitelee tätä nykyä lähellä miljoonaa euroa.

Lue myös nämä