Esapekka Lapilta rehellistä puhetta asemastaan – ”En ansainnut sitä”

Esapekka Lappi toivoo, että osittainen kausi rallin MM-sarjassa tuo hänelle onnistumisia.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lapin ensimmäinen vuosi Hyundain Rally1-autossa oli kaksijakoinen. Keväällä ja alkukesästä suomalaiskuski saalisti viidestä MM-rallista neljä palkintosijaa, mutta loppukausi sujui häneltä heikommin. Suomalainen ajoi ulos Suomessa, Chilessä ja Keski-Euroopassa, mutta kauden päättäneestä Japanin rallista tuli sentään nelostila.

Ensi vuonna Lappi ajaa vain osan MM-ralleista. Hän jakaa ajovastuuta Hyundain kolmannessa i20 N Rally1 -autossa Andreas Mikkelsenin ja Dani Sordon kanssa. Tiimin mukaan Lapille on luvassa nopeita sora- ja lumiralleja eli toisin sanoen pieksämäkeläinen nähtäneen vauhdissa ainakin Ruotsin, Latvian, Puolan ja Suomen MM-ralleissa.

Lappi pyysi itse tiimiltä, että hän voisi ajaa vain osan kisoista ensi vuonna. Päättyneen kauden aikana hänelle tuli selväksi, ettei hän ollut valmis johtamaan tiimiä.

– Minusta löytyy todella kilpailuhenkinen puoli, mutta toisaalta kauteni oli kaksijakoinen. Ajoittain tein hyvää työtä – etenkin kauden puoliväli oli todella lupaava ja hyvä. Alkukausi meni opetteluun, mutta loppukausi oli tosi huono, Lappi myönsi Dirtfishille.

– En ansainnut ykköskuljettajan paikkaa. Tein liikaa virheitä, minkä vuoksi en ansainnut sitä, suomalainen sanoi rehdisti.

Tänä vuonna Hyundain ykköstähti oli jälleen Thierry Neuville. Ensi vuonna Lapin tehtävänä on tarjota tukea kahdelle isolle nimelle – Neuvillelle sekä Ott Tänakille, joka tekee paluun Hyundain rattiin.

Lappi luottaa siihen, että kevennetty kilpailuohjelma auttaa häntä saamaan parempia tuloksia.

– Ammattilaisuus tuo aina paljon paineita. Mutta niitä tulee myös yksityiselämän puolelta. Lapsilla on ollut kova ikävä minua ja se on ongelma. Haluan olla enemmän heidän kanssaan, Lappi sanoi.

– Se on stressannut minua paljon. En tarkoita sitä, että sen vuoksi tulokset olisivat olleet heikkoja, mutta sillä on varmasti ollut vaikutusta.

MM-kausi 2024 käynnistyy tammikuussa Monte Carlon osakilpailulla, jossa Mikkelsenin on tarkoitus debytoida Hyundain Rally1-luokituksen auton ratissa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat