Esapekka Lapilta jämäkkä kuitti rallin MM-sarjan ongelmista – ”Aikoinaan vedettiin kuukausia putkeen ja ryypättiin kaikki yöt”

Rallin MM-sarjassa eletään toden totta mielenkiintoisia aikoja.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaudella 2024 koko sarjan kiertäviä kuljettajia Rally1-auton ratissa on vain kuusi kappaletta. Näistä M-Sport Fordin Adrien Fourmaux ja Gregoire Munster tuskin mestaruudesta ajavat.

Vaikka Toyotan japanilaiskuski Takamoto Katsuta todistetusti pystyykin palkintosijoista MM-sarjassa ajamaan, ei hänenkään rahkeensa vielä riitä mestaruuskamppailuun. Näin ollen MM-tittelistä kilvoittelevat Hyundain Ott Tänak ja Thierry Neuville sekä Toyotan Elfyn Evans.

Valikoituja MM-ralleja ajavat puolestaan Sebastien Ogier ja Kalle Rovanperä Toyotalla sekä Esapekka Lappi, Dani Sordo ja Andreas Mikkelsen Hyundailla. Koska ”sapattivuoden” pitäjiä on jo tällainen joukko, niin herää kysymys, onko tässä enää mitään järkeä?

– Tuolla tavalla, kun asiat ilmaiset, niin ei varmaan ole järkeä. Varmaan se on merkki siitä, että jotain pitää tehdä ja jotain on yritettykin. Ei tuo pistejärjestelmä kuitenkaan liity siihen, mitä kuskit haluavat tehdä tai mikä meidän ahdinkomme ratkaisisi, Hyundai-kuski Lappi sanoo Rallit.fille viitaten MM-sarjan uudistuneeseen pistelaskusysteemiin.

Kuljettajat kokevat koko sarjan kiertämisen lukuisine mediavelvoitteineen ja yhteistyökumppaneiden tapaamisineen liian rankaksi. Vielä jokunen vuosikymmen sitten rallit olivat toki vieläkin pidempiä ja testejä hurjasti enemmän, mutta Lappi huomauttaa ajan muuttuneen.

– Aikanaan on vedetty viikkoja ja jopa kuukausia putkeen sekä silti ryypättykin kaikki yöt, mutta silti ajettu, niin se on ollut varmasti raskasta. Nykynuoriso ei näköjään jaksa enää. Olemme vissiin laiskempia, mitä porukka on aikoinaan ollut, Lappi kuittaa omaan tyyliinsä.

– Ehkä ne vaatimukset ovat myös muuttuneet, sillä ei silloin tietokoneen ruutuja ja videoita katsottu kaikkea aikaa. Autot olivat myös ehkä vähän hitaampia.

Lappi ei kuitenkaan usko, että ihan kaikki ”sapattivuosilaiset” malttavat pitää kisamääränsä maltillisina.

– Jotain sille formaatille pitäisi tehdä, joskaan en itsekään osaa sanoa, että mitä. Tämä (monet puolen kauden kuskit) on varmasti siitä yksi merkki. Veikkaan silti, että joku kuski näistä sapattivuosilaisista ajaakin enempi kisoja ja koittaa silti ajaa mestaruudesta, Lappi povaa.

Voisiko se olla jopa Lappi itse?

– Ei ainakaan meikäläinen. Voisin veikata yhtä ranskalaista.

Lue myös nämä