Esapekka Lapilla pikapaluu ohjaamoon – näin komeasti suomalaiskuski kiidätti kilpuriaan Keski-Suomessa

Hyundain WRC-tallin suomalaiskuljettaja Esapekka Lappi ei ehtinyt kuin pyörähtää kotona sunnuntaina päättyneen Viron MM-rallin jälkeen.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Toni Heinonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lappi oli jo tiistaiaamuna testaamassa i20 N Rally1 -hybridikilpuria Keski-Suomessa. Suomen MM-ralli ajetaan jo ensi viikolla.

– Ei tarvinnut hirveästi ranteita lämmitellä. Sai lähteä sillä tuntumalla, mikä Viron Power Stagella oli jäänyt. Mikäs siinä, ajaminen on kivaa. Kerkesin kuitenkin kotona pyörähtää, joten kaikki hyvin, pieksämäkeläinen totesi Rallit.fille.

Suomalaiskuljettaja testasi jo ennen Viron MM-rallia Hyundain testialueella, joten kokemusta suomalaisista sorateistä on viime viikoilta usean sadan kilometrin verran.

Vaikka Viron ja Suomen nopeat sorakilpailut ovat luonteeltaan samanlaisia, löytyy niistä myös eroavaisuuksia. Molemmissa kisoissa mennään nopeaa soratietä, mutta säädöiltä vaaditaan eri asioita. Siksi Lapilla oli tiistaina iso työmaa löytää juuri oikeat säädöt kotimaan MM-rallia varten.

– Suomessa mekaaninen pito on yleensä parempaa. Täällä voi olla vähän jäykempi auto kuin Virossa. Siellä tienpinta on sellaista hiesua, että siellä tarvitaan autoon ja iskunvaimentimeen enemmän herkkyyttä, jotta pitoa saa, Lappi kuvaili.

– Täällä voi vähän tehdä autoa jäykemmäksi ja painattaa pyörää tiehen, jota kautta tulee sitten puolestaan pitoa.

Lapin toistaiseksi uran ainoa MM-voitto on juuri Suomen MM-rallista kuuden vuoden takaa Toyotan WRC-auton ratista. Tällä kaudella mies on ajanut jo neljä palkintosijaa Hyundailla, mutta uran toinen voitto antaa yhä odottaa.

Suomen MM-ralli käynnistyy ensi torstaina ajettavalla testierikoiskokeella. Itse kisa starttaa Harjun perinteikkäällä kaupunkierikoiskokeella torstai-iltana.

Katso alapuolelta, miten Lappi kiidätti Hyundain Rally1-autoa Keski-Suomessa.

Lue myös nämä