Esapekka Lapilla oli isompiakin murheita: ”Oli mennyt paskaksi

Esapekka Lappi törmäsi ongelmiin perjantaiaamupäivän lenkin viimeisellä erikoiskokeella Safari-rallissa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensimmäistä kertaa Keniassa kilpaileva Lappi kärsi rengasrikon Kedongin reilun 30-kilometrisen pikataipaleen loppupäässä. Hyundain suomalaiskuljettaja jäi lopulta puoli minuuttia Toyota-tähti Kalle Rovanperän pohja-ajasta.

Lappi saapui perjantain päivähuoltoon kuudennella sijalla. Eroa kisaa johtavaan Sebastien Ogieriin on kertynyt 41 sekuntia.

Lapin mukaan autosta katosivat myös jarrut rengasrikon yhteydessä.

– Auto ei meinannut pysähtyä mihinkään. Poljin meni vain suoraan lattiaan, kun kaliiberi oli mennyt paskaksi. Sieltä lähti jarrulevy, palat menivät kaliiberin väliin, männät tulivat ulos ja nesteet pihalle, Lappi kertasi.

– Siinä sitä alkaa tulla äkkiä pataan, kun autoa ei saa pysäytettyä. Mutta silti täällä ollaan. En edes katsonut, kuinka paljon tuli pataan.

Lapin mukaan Hyundain kumi petti 13 kilometriä ennen erikoiskokeen maalia. Pieksämäkeläinen ei aluksi edes tajunnut tapahtunutta.

Janne (kartanlukija Ferm) kertoi minulle, että meillä on tyhjä rengas. Olin vain, että oho, Lappi sanoi.

– Ensin rengas tyhjeni ja lopulta räjähti 5-6 kilometriä ennen maalia. Sitten autoon sisälle tuli soraa ja kiviä.

Lapin ero kisan kärjessä paahtaviin Ogieriin ja Kalle Rovanperään venähti jo reiluksi, mutta kolmostilaan hänellä on matkaa vain parikymmentä sekuntia. Safari-ralli on luonteeltaan niin raju, että käytännössä ero on mitätön.

Aamupäivän lenkillä Lappi kirjautti myös yhden pohja-ajan.

– En ole juurikaan seurannut, miten kovaa vauhtia olemme tulleet. Keskimmäinen pätkä tuli toki hyvin, mutta tiesin jo ennen pätkää, että se sopii minulle. Se muistuttaa suomalaisia erikoiskokeita, Lappi kertoi.

Perjantai-iltapäivänä Safari-rallissa ajetaan samat kolme erikoiskoetta kuin aamulla. Kilpailu päättyy sunnuntaina.

Katso alta kooste perjantaiaamupäivän tapahtumista Safari-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.

Kenian MM-rallin tilanne EK4/19 jälkeen:

 1. Sebastien Ogier  Toyota 38.57,4
 2. Kalle Rovanperä  Toyota    +2,5
 3. Elfyn Evans      Toyota   +19,5
 4. Thierry Neuville Hyundai  +21,2
 5. Takamoto Katsuta Toyota   +29,1
 6. Esapekka Lappi   Hyundai  +41,1
 7. Dani Sordo       Hyundai  +45,9
 8. P-L Loubet       Ford   +1.17,3
 9. Ott Tänak        Ford   +2.26,4
10. Oliver Solberg   Skoda  +2.49,6

Kenian MM-rallin aikataulu:

Keskiviikko 21.6.

10.16 Testierikoiskoe: Loldia (5,40 km)

Torstai 22.6.

14.05 EK1: Kasarani (4,84 km)

Perjantai 23.6.

08.00 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
09.18 EK3: Geothermal 1 (13,12 km)
10.11 EK4: Kedong 1 (30,62 km)
11.44 Huoltotauko (40 min)
13.09 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.27 EK6: Geothermal 2 (13,12 km)
15.20 EK7: Kedong 2 (30,62 km)

Lauantai 24.6.

08.01 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
09.05 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
10.03 EK10: Sleeping Warrior 1 (31,04 km)
11.55 Huoltotauko (40 min)
14.01 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
15.05 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
16.03 EK13: Sleeping Warrior 2 (31,04 km)

Sunnuntai 25.6.

06.55 EK14: Malewa 1 (8,33 km)
07.51 EK15: Oserian 1 (18,33 km)
09.05 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.22 Huoltotauko (15 min)
11.19 EK17: Malewa 2 (8,33 km)
12.15 EK18: Oserian 2 (18,33 km)
14.15 EK19: Hell's Gate 2 (10,53 km) *Power Stage

Lue myös nämä