Autovalmistajat torppasivat täysin sähköisen MM-sarjan rallicrossissa – kompromissina uusi sähköautojen luokka

Rallicrossin MM-sarjan sähköistämisellä on vatuloitu jo liian pitkään. Kuva: FIAWorldRallycross.com
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossin MM-sarjan sähköistämisen ympärillä on vatuloitu jo pitkään. Hanke kokonaan sähköisestä MM-sarjasta on kuitenkin kariutunut, kun kukaan autovalmistajista ei hyväksynyt EWRX-konseptia maaliskuun 29. päivän aikarajaan mennessä. 

Alunperin sähköistä rallicrossin MM-sarjaa kaavailtiin jo vuodeksi 2020, jonka jälkeen sitä lykättiin vuodella. Ainakin nykyinen promoottori IMG:n tarjoama malli kuitenkin tuntuu autovalmistajista vielä liian hankalalta.

Sen sijaan IMG julkisti tällä viikolla uuden Project E -konseptin. Sen myötä mahdollisesti jo ensi kauden alusta alkaen MM-sarjan yhteydessä ajetaan erillistä sähköautojen luokkaa. IMG:n mukaan tarkoitus on antaa faneille ensisilmäys tulevaisuudesta. Sähköautot ovat mukana osan aikaa MM-sarjan kisaviikonlopuissa. Promoottori lupaa julkaista lisätietoa aiheesta lähitulevaisuudessa, mitä ikinä se sitten tässä yhteydessä tarkoittaakaan.

– IMG on vuodesta 2017 lähtien puhunut sen puolesta, että sähköautot olisivat osa MM-sarjan viikonloppuja. Nyt voimme vahvistaa, että täytämme puheemme. Tavoite on tuoda uusimman teknologian autot rallicrossiin vuoteen 2021 mennessä viimeistään. Autot tullaan kehittämään tuotantoautojen pohjalta, MM-sarjan manageri Torben Olsen sanoo.

– Olemme keskustelleet jo liki kaksi vuotta eri valmistajien kanssa rallicrossin sähköistämisen strategiasta. Kävi ilmi, että he eivät ole valmiita täysin sähköiseen MM-sarjaan. Me uskomme, että Project E on positiivinen askel eteenpäin tavoitteissamme.

 

Lue myös nämä