Kalle Rovanperä hämillään – mihin tien mutkat katosivat?

Rallin MM-sarjaa johtava Kalle Rovanperä lähtee luottavaisin mielin tänään torstaina käynnistyvään Kenian osakilpailuun.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Puolustava maailmanmestari on jo kertaalleen urallaan valloittanut klassikkokisan, kun Toyota-kuski juhli Safari-rallin voittoa viime vuonna. Nuotituksen perusteella Rovanperä povaa hyvin hankalaa kilpailua.

– Näyttäisi siltä, että tänä vuonna on ollut paljon enemmän sateita ennen kisaviikkoa. Paljon soraa ja hiekkaa on valunut sateiden mukana pätkiltä ja tieltä pois. Paljon enemmän on irtokiviä ja myös kalliota sekä kivikkoa on näkyvissä. Veikkaan, että suurin haaste on pitää auto ja renkaat kasassa. Olosuhteista tulee tosi rajut, Rovanperä kertoi Naivashan huoltoparkissa kisan aattona.

Lue myös: Esapekka Lapilla unohtumaton kokemus jo ennen MM-rallia – ”Se oli hullua”

Rovanperä on jälleen sarjajohtajana ensimmäisenä autona reitillä perjantaina. Suomalaiskuljettaja ei kuitenkaan koe, että Safari-rallissa ”aura-auton” roolista olisi merkittävää haittaa.

– Siitä tulee varmasti vaikeaa. Tilanne ei ole kuitenkaan niin paha kuin muissa ralleissa. Joissakin paikoissa ensimmäinen lähtöpaikka voi olla ihan hyväkin perjantaina. Toisaalta esimerkiksi ensimmäinen pätkä putsaantuu paljon alussa, kuten myös sen erikoiskokeen jälkimmäinen osuus, Rovanperä aprikoi.

– Joudumme putsaamaan myös toisella pätkällä, mutta se on nopea ja viime vuonna ajoimme siellä hyvän ajan. Toivotaan, ettei tilanne ole liian vaikea. Jos täällä menettää muutaman sekunnin auratessa, mutta pysyy muuten poissa ongelmista, aikatappion saa jossain takaisin.

Lue myös: Kalle Rovanperä tykitti pohjat testipätkälle, tallikaveri veti isot voltit

Safari-ralli palasi liki 20 vuoden tauon jälkeen takaisin WRC-kalenteriin vuonna 2021. Kisassa on ajettu pääsääntöisesti samoja erikoiskokeita vuodesta toiseen. Silti nuotitus on joka kerta yhtä isossa roolissa, sillä sääolosuhteet muokkaavat savannipätkiä.

– Tosi paljon oli nuottien kanssa tekemistä. Vaikka pätkät ovat melkein täysin samat, ne ovat muuttuneet aika paljon. Jotkut mutkat ovat hävinneet kokonaan ja joitain mutkia on tullut lisää. Eri paikkoihin on tullut rajuja osuuksia, joten siksi nuotteja joutuu aina muuttamaan tosi paljon, Rovanperä kuvailee.

Kenian MM-rallin avauserikoiskoe ajetaan torstaina iltapäivällä pääkaupunki Nairobissa. Kilpailussa on ohjelmassa yhteensä 19 pikataivalta ja noin 356 EK-kilometriä.

Katso alta kooste Safari-rallin testierikoiskokeen tapahtumista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat