Rallin MM-sarjassa täysin poikkeuksellinen sopimus – Hyundailla kovat konstit neuvotteluissa

Hyundai saa tilaisuuden uudistaa rutkasti autoaan rallin MM-sarjassa kaudelle 2025.
Dani Sordo
Hyundain Dani Sordo vauhdissa Portugalin MM-rallissa. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

DirtFish-sivuston mukaan MM-sarjan pääluokan valmistajat ovat päätyneet täysin poikkeukselliseen sopimukseen Hyundain vaatimuksesta. Tiettävästi Hyundai pyysi Toyotalta ja M-Sport Fordilta lupaa käyttää kaikki jäljellä olevat luokittelujokerinsa parantaakseen Rally1-autoaan ensi vuonna.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Hyundailla on ensi kaudella kahden vuoden edestä luokittelujokereita, joilla se voi päivittää autoaan.

Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul ei avannut sen tarkemmin sopimuksen yksityiskohtia tai ehtoja.

– Auton suurimmat ongelmat ovat luotettavuudessa ja säädöissä. Luotettavuusongelmat voivat iskeä milloin tahansa, kuten näimme Keniassa. Niin voi käydä uudestaan. Valitettavasti emme ole tuoneet mitään korjauksia siihen, Abiteboul totesi DirtFishille.

Hyundain alkuperäisenä suunnitelmana oli tuoda kokonaan uusi auto kaudelle 2025. Projekti pistettiin lopulta jäihin, kun MM-sarjan sääntöihin annettiin muutosehdotelmat helmikuussa.

Abiteboul kertoi, että muiden valmistajien kanssa solmitun sopimuksen ansiosta talli pystyy toteuttamaan noin puolet uudistuksista autoon, jolla se kilpailee kaudella 2025.

Hyundai-pomo painotti, että sopimus hyödyttää myös muita tiimejä.

– Tämä koskee kaikkia, ei pelkästään meitä. Meillä kaikilla on ideoita, mutta emme pysty tuomaan niitä ilman jokereita. Nyt voimme tehdä joitain asioita, joita olimme halunneet tehdä.

M-Sport Fordin tallipäällikön Richard Millenerin mukaan Hyundain pyyntöön ei suhtauduttu kevyesti. Samalla brittipomon sanoista on tulkittavissa, että Hyundailla oli kovat konstit käytössään.

– Insinöörien tähtäimessä on ainoastaan suorituskyky. Jos meillä on etua suorituskyvyssä, koska olemme tehneet parempaa työtä, miksi antaisimme jollekin toiselle mahdollisuuden tehdä jotain muuta?

– Ymmärrän tämän näkökannan, mutta jos samaan aikaan vastustamme aktiivisesti kaikkea ja ajamme valmistajan pois MM-sarjasta, koska heillä ei ole omasta mielestään mahdollisuuksia, niin kumpi on parempi vaihtoehto? Millener kysyi.

Rallin MM-sarjan ensi kauden autoa koskevat säännöt on tarkoitus lyödä lukkoon kesäkuussa. Samalla vahvistettaneen valmistajien välinen sopimus luokittelujokereista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat