Toyotan WRC-tallin päämajasta löytyy huima ralliauto – ”MM-sarjan kannalta hyvä, ettei autoa nähty koskaan erikoiskokeilla”

Toyotan rallitallin päämajan aulassa Jyväskylän Jyskässä lepää rallipeto, jota ei koskaan nähty tositoimissa.
Toyota GR Yaris WRC
Toyota GR Yaris WRC. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota rakensi GR Yaris -siviilimallista WRC-auton kaudelle 2021, mutta projekti lyötiin nurin. Toyota ehti testata autoa vain muutaman päivän vuoden 2020 alkupuolella, kunnes koronapandemia pisti koko maailman säppiin ja uusi WRC-auto hyllytettiin.

– Uuden auton rakentaminen koronan keskellä ei lopulta ollut kovin järkevää. Jos muistelemme vuoden 2020 puoliväliä, niin MM-sarjassa oli totaalinen testikielto päällä. Kun testikielto tuli, olimme ajaneet tällä autolla neljä päivää. Auton olisi kuitenkin pitänyt olla muutaman kuukauden päästä valmis, jos olisimme halunneet ajaa sillä kaudella 2021, joten hommasta tuli liian vaikeaa, Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler selvittää Rallit.fille.

– Niiden neljän päivän jälkeen auto oli kuitenkin jo nopeampi kuin vanha WRC-auto. Jos katsoo tuon auton aerodynamiikkaa, niin onhan se jotain ihan uskomatonta. Tilanne oli tietenkin ikävä, koska auto oli heti niin hyvä.

Toyota GR Yaris WRC. Kuva: Aki Hietavala

Nykyään Toyota GR Yaris WRC on vain näyttelyautona, mutta kilpurin potentiaali oli Fowlerin mukaan valtava.

– Auto suunniteltiin kokonaispakettina liikenneversion kanssa. Se antoi meille todella paljon. Voi olla rallin MM-sarjan kannalta hyvä, ettei tuota autoa nähty koskaan erikoiskokeilla, Fowler naurahtaa.

– Se on ihan uskomaton auto. Se on tehty samojen luokittelujen mukaan kuin vuoden 2017 WRC-automme.

Pettymys tallissa oli luonnollisesti valtava, kun puolentoista vuoden työ valui hukkaan.

– Kuinka paljon aikaa kilpa-auton rakentamiseen ja suunnitteluun menee? Sitä ei edes oikein ymmärrä ennen kuin sen on tehnyt. WRC-auton rakentaminen on iso urakka koko tiimiltä ja se vaatii rajun määrän töitä. Karkeasti arvioiden noin puolitoista vuotta joka päivä ja isoja tunteja lukuisilta ihmisiltä, Fowler summaa.

– Ensin menee hurjasti aikaa suunnittelupöydällä ennen kuin ensimmäisen prototyypin voi edes rakentaa. Jokainen komponentti pitää suunnitella, valmistaa, testata ja mahdollisesti suunnitella uudestaan, jos osa ei toimi kunnolla. Lopulta pääsemme ralliin, kun kaikki on luokiteltu ja tarkastettu.

Toyota GR Yaris WRC. Kuva: Aki Hietavala

Vaikka GR Yaris WRC ei koskaan erikoiskokeille asti päätynytkään, ei projekti silti mennyt täysin hukkaan.

– Me opimme siitä autosta aika paljon nykyistä Rally1-autoa ajatellen. Käytimme myös hankkimaamme tietoa edellisen WRC-auton päivityksiin, Fowler kertoo.

Isosta-Britanniasta Keski-Suomeen muuttanut Fowler kuvailee WRC-tallissa työskentelyä elämäntavaksi.

– Ei täällä voi työskennellä, ellei tämä ole elämä. Sitä herää monesti keskellä yötä ja ajattelee, että sen ja sen jutun olisin voinut tehdä paremmin. Aamulla sitten yrittää muistella, että mitä minä unessani näinkään.

Toyota GR Yaris WRC. Kuva: Aki Hietavala

Fowler työskentelee omien sanojensa mukaan pitkiä päiviä ja joskus työt tulevat vahvasti myös uniin.

– Aika myöhäisessä vaiheessa vuoden 2017 auton kehitystyössä näin yhtenä yönä unta, että autossa oli kuusi vaihdetta pakille ja vain yksi eteenpäin. Se voi kuulostaa naurettavalta, mutta on joskus niin myös tapahtunut. Moottori ja vaihdelaatikko ovat aika monimutkaisia vehkeitä, että mihin suuntaan mikäkin ratas pyörii, Fowler naureskelee.

– Heräsin siis nähtyäni unen, että autossa oli kuusi pakkivaihdetta. Minun oli pakko selvittää heti, onko uneni totta vai ei. Minulla ei ollut työkonetta mukanani, joten minun oli pakko mennä töihin kolmelta aamulla, koska tiesin, että unta en enää ainakaan saa. Tämä tapahtui kaksi viikkoa ennen kuin saimme vaihdelaatikot.

Lue myös nämä

  • Uusimmat