Rallin MM-sarjan kohuttuun sääntöön muutos Ott Tänakin tapauksen takia?

Kansainvälinen autoliitto FIA saattaa tehdä muokkauksia rallin MM-sarjan hybridisääntöihin jo tällä viikolla.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan pääluokassa ajetaan hybridiyksiköillä varustetuilla Rally1-autoilla tästä kaudesta eteenpäin. Uudet Rally1-kilpurit selvisivät suhteellisen vähillä ongelmilla kauden ensimmäisestä koetuksesta Monte Carlossa, mutta Ruotsin rallissa hybridiyksikkö aiheutti keskeytyksen kahdelle tähtikuljettajalle.

Hybridiyksikköä koskevissa säännöissä painotetaan turvallisuutta. Säännöissä on yksi erittäin selkeä pykälä: mikäli hybridiyksikkö ei ilmaise vihreällä valolla, että se on täysin toimintakunnossa, autokunnan on keskeytettävä. Tämän jälkeen auto viedään karanteeniin, mistä se voi vapautua hybridiyksiköt toimittavan Compact Dynamicsin ja FIA:n luvalla.

Hyundai-kuljettaja Ott Tänak putosi Ruotsin MM-rallin voittokamppailusta, kun auton hybridiyksikkö alkoi yhtäkkiä näyttää punaista valoa. Virolaistähti tuomitsi keskeytyksensä jälkeen hybridiyksiköt ja säännöt vitsiksi.

Samankaltaisen kohtalon koki myös Toyota-kuljettaja Elfyn Evans. Walesilaisen Yariksen hybridiyksiköstä sammui vihreä valo, mikä johti keskeytykseen.

Sääntö on puhututtanut paljon Ruotsin talviosakilpailun jälkeen. Onko se kilpailijoita kohtaan urheilullisesti reilua, että keskeytys johtuu kolmannen osapuolen toimittamasta hybridiyksiköstä, johon tallit eivät voi mitenkään vaikuttaa?

FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto pohtii tätä kysymystä lauantaina.

– Ongelman tullessa eteen insinöörit voivat normaalissa tilanteessa kertoa hyvinkin nopeasti, että se johtuu syystä A, B tai C. Ottin tapauksessa se ei ollut selvää, minkä vuoksi tähän asiaan perehdytään syvällisesti, jotta voimme löytää keinoja löytää ongelman ja mennä eteenpäin, FIA:n uudeksi rallijohtajaksi valittu Andrew Wheatley kertoi Autosportille.

– Ymmärrämme, millaiset seuraamukset tästä tuli. Teemme maailman moottoriurheiluneuvostossa ehdotuksia, jotta voimme työstää urheilullista puolta teknisen puolen rinnalla, Wheatley lisäsi.

Todennäköistä on, että sääntöihin tulee muutoksia.

– Tämä vähentää tapahtumien vaikutuksia tulevaisuudessa. Toivottavasti pystymme jakamaan lauantaina tuloksia siitä, mitä maailman moottoriurheiluneuvosto on päättänyt, Wheatley sanoi.

– Tekniikkapuolella meidän pitää ymmärtää, mikä ongelma oli ja miten sen voi korjata. Urheilupuolella pystymme tekemään hienosäätöä sääntöihin, jotta emme luo yhtä isoja ongelmia, joita Ottilla oli.

Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan Kroatiassa huhtikuun loppupuolella.

Lue myös: Tuliko rallin MM-sarjan uudistuksesta iso vitsi? Jari-Matti Latvala: ”Meillä on ollut liikaa ongelmia”

Katso alta kooste helmikuun lopussa ajetusta Ruotsin MM-rallista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,399892″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat