Tuliko rallin MM-sarjan uudistuksesta iso vitsi? Jari-Matti Latvala: ”Meillä on ollut liikaa ongelmia”

WRC-tallit vaativat päivitystä rallin MM-sarjan sääntöihin hybridiyksiköissä ilmenneiden vikojen vuoksi.
Hybridiyksikkö
Rally1-autojen hybridiyksiköt ladataan huollossa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan nykyään hybridiyksiköillä varustetuilla Rally1-autoilla. Kaikki tallit käyttävät saman valmistajan, Compact Dynamicsin, kehittämää yksikköä, josta voidaan vapauttaa lisävoimaa erikoiskokeilla.

Hybridiyksiköt nousivat tapetille viikonloppuna ajetussa Ruotsin MM-rallissa. Hyundai-kuljettaja Ott Tänak joutui jättämään perjantain ajopäivän kesken, kun hybridiyksikkö sytytti yllättäen punaisen varoitusvalon autossa. Kärkikamppailussa mukana ollut Tänak tuomitsi hybridiyksikön isoksi vitsiksi ja lisäsi, ettei ”tällaista saisi koskaan tapahtua urheilussa”.

– Ott oli erittäin turhautunut, kuten mekin olimme, sillä hän oli huippuvauhdissa, Hyundain tallipäällikön tehtäviä hoitava Julien Moncet kertoi Motorsport.comille.

– Luulen meidän olevan samaa mieltä muiden valmistajien ja FIA:n (Kansainvälinen autoliitto) kanssa siitä, että meidän täytyy miettiä uudestaan sääntöjä, jotta voimme välttää tällaista tapahtumasta jatkossa, Moncet lisäsi.

Sääntöjen mukaan autokunnan on keskeytettävä, mikäli hybridiyksikkö ei ilmoita vihreällä valolla kaiken olevan kunnossa. Päätöspäivänä Toyotan Elfyn Evans putosi pelistä, kun hybridiyksikkö ei näyttänyt vihreää valoa – mutta ei myöskään punaista valoa, joka varoittaa viasta.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala painotti, että turvallisuudesta ei pidä tinkiä, mutta toisaalta hybridiyksikön ei pitäisi pakottaa tiimejä vetämään autojaan ulos kisasta ennen aikojaan.

– Se on nähtävissä, että meillä on ollut liikaa ongelmia hybridiyksikköjen kanssa. Niiden pitää toimia vakaasti, eikä niiden pitäisi olla syynä keskeytyksiin. Tässä on tilaa parannuksille. Toivomme, että FIA reagoi tilanteeseen, Latvala sanoi.

– Ymmärrämme sen, että moottoriurheilussa tulee eteen teknisiä ongelmia. Mutta koska tässä kyse on hybridiyksiköistä, emme pysty tekemään itse mitään, sillä ne tulevat ulkopuoliselta toimijalta, Latvala täsmensi.

Hybridiyksikkö petti myös Kalle Rovanperän Toyotasta Ruotsin rallin päätöspäivänä, mutta autossa paloi koko ajan vihreä valo. Näin ollen Rovanperä sai jatkaa kisaa ja otti lopulta komean voiton.

Katso alta kooste Ruotsin MM-rallin tapahtumista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,399892″ ap mute ]

Lue myös nämä