Hybridit tuovat ison muutoksen myös WRC-tallien toimintaan – ”Ettei datan kerääminen lähde käsistä”

Toyota GR Yaris Rally1
Toyota GR Yaris Rally1. Kuva: Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja uudistuu isosti ensi vuonna, kun pikataipaleille tulevat uudet hybridiautot.

Hybridiyksikkö on käytössä jokaisella erikoiskokeella, mutta idea on hieman erilainen kuin esimerkiksi ratasarjoissa. Kansainvälinen autoliitto FIA on tuonut myös uusia rajoituksia erikoiskokeiden tutustumiseen, jottei tiimien tietojen kartoitus karkaa käsistä.

– Viimeisten vuosien aikana vain kuskeilla on ollut rajoitettu tutustuminen erikoiskokeisiin. Tiimin henkilökunta on saanut tutustua pätkiin niin paljon kuin ehtivät ennen kisaa. Se tulee nyt loppumaan. Ensi vuonna tiimi voi tutustua pätkään vain kerran ja yhdellä autolla, Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler kertoo.

– Kuskeilla nuotituskertoja on edelleen kaksi, mutta insinööreillä on jatkossa siis vain yksi kerta aikaa kerätä dataa. Ideana on, etteivät datan kerääminen ja hybridin simulaatio lähde käsistä. Tämä sääntö on jo mennyt FIA:n eri tasojen läpi ja hyväksytty.

Fowlerin mukaan nuotitusautoissa olevia sensoreita ei ole kuitenkaan rajoitettu. Hybridiyksikön käyttöönotto on muutenkin hieman erilaista kuin ratasarjojen hybridikilpureissa.

– Käyttöönottoa ei rajoiteta ajalla, vaan se riippuu energian määrästä. Jarrutuksissa pitää ladata tarvittava määrä energiaa, jotta sitä voi ottaa käyttöön seuraavassa kiihdytyksessä. Siinä vaiheessa on rajoituksia, että minkä verran energiaa voi ottaa käyttöön. Se taas riippuu erikoiskokeen pituudesta, Fowler selittää.

– Energiamäärän pitäisi olla sellainen, että sitä voi ottaa joka kiihdytyksessä käyttöön, mutta pätkän lopussa akut ovat sitten tyhjät. Pätkä aloitetaan täydellä akulla ja jos et lataa tarpeeksi jarrutuksissa, se tyhjenee ennen kuin ek on loppu. Se on FIA:n idea pähkinänkuoressa.

Karttureiden huolet kuultiin

Hybridiyksiköiden ohjelmistot ovat aina kuljettajakohtaisia.

– FIA ei halunnut tuoda ralliin WEC-sarjan tyylistä systeemiä, jossa on ratoihin perustavat ohjelmat. Syynä on se, että radalla pitää kartoittaa vain muutama kilometri hybridiohjelmistoa varten, mutta rallissa se on aika paljon isompi työ. Pitäisi kartoittaa 200 kilometriä 12-13 rallissa. Se osoittautui liian kalliiksi ja hankalaksi simulaation kannalta. Hybridistrategia on aina kuskikohtainen.

MM-sarjan kartanlukijat ilmaisivat aiemmin syksyllä huolensa liian korkealla olevasta penkistä. Huoli kuultiin ja FIA teki pieniä muutoksia sääntöihin. Hybridiautoissa kartturit eivät voi kuitenkaan istua aivan lattian tasolla niin kuin monilla on aiemmin ollut tapana.

– Palaute kuskeilta ei ollut täysin positiivinen. Se informaatio vietiin FIA:lle ja nyt kaikki ovat aika tyytyväisiä. Keskustelun tuloksena istuinkorkeuden luokittelua muutettiin. FIA:lla ei ole autoa, eikä kuskia, joten heidän ymmärryksensä on teoreettinen. Se rajoitus oli ongelma, ja sitä parannettiin, Fowler kertoo.

– Jotkut kartturit tykkäävät istua käytännössä lattialla, vaikka he eivät näe mitään. Kaikki eivät sitä halua. Luokittelu sanoo nyt, että 110 millimetriä lattiasta korkeammalla pitää istua. Onhan se tavallaan aika iso ero entiseen.

Katso alapuolelta Kreikan MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,387477″ ap mute]

 

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat