Turkin MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi lauantain reitin.
Citroenin Esapekka Lappi starttaa kärkikuljettajana lauantain pätkille. Hänellä on kisassa 17,7 sekunnin erolla tallikaveriinsa Sebastien Ogieriin.
Lauantai 14.9.
Lauantaina suunnataan länteen merenrantamaisemiin. Päivän reitti pitää sisällään koko rallin ainoan uuden pätkän. Yleisilmeeltään lauantai on muuta rallia vähemmän röykkyinen.
Lauantain aikataulu Suomen aikaa 08.43 EK8 Yeşilbelde 1 33,00 km 10.08 EK9 Datça 1 8,75 km 11.06 EK10 Kızlan 1 13,30 km 12.32 HUOLTO Asparan 13.43 EK11 Yeşilbelde 2 33,00 km 15.08 EK12 Datça 2 8,75 km 16.06 EK13 Kızlan 2 13,30 km YHTEENSÄ 110,10 km
Yeşilbelde on päivän pisin erikoiskoe 33-kilometrisenä. Tänä vuonna sen alussa on uusi osuus, jota käytettiin vuoden 2017 kandidaattirallissa, eri suuntaan ajettuna. Loppupuolella tehdään myös oikaisu, joka lyhentää reittiä puolitoista kilometriä. Suurilta osin tämä on hyväpintainen, mutta irtosorainen pätkä.
Alku on nopean jouheaa ja leveää metsätietä. Viime vuoden reitille liitytään puolessatoista kilometrissä, ja samalla reitistä tulee teknisempi. Mutkat ovat kuitenkin doseerattuja, ja välissä on nopeampia pyrähdyksiä.
Yhdeksän kilometrin pinnassa käännytään pienemmälle tielle, joka on teknisempää ja röykkyisempää. Puolitoista kilometriä myöhemmin sukelletaan metsään osuudelle, jossa on puskia ja penkkoja tiessä kiinni. Seuraavaksi ajetaan ensin neulansilmien sarja ja sitten syheröisen tekninen osuus.
14,4 kilometriä lähdöstä vauhti nousee ajoittain teknisellä metsäosuudella, jossa puiden varjot tuottavat ”strobo-efektiä”. Viime vuonna myös pöly leijaili tällä osuudella näkyvyyttä haitaten. Samalla taas tien reunassa vaanii todella isoja puita.
Tien pinta muuttuu paremmaksi 17,5 kilometrissä, mutta osuus on edelleen kapea. Kilometriä myöhemmin tullaan tekniselle vuoristo-osuudelle. Täällä Sebastien Ogier ajoi viime vuonna leveäksi ja jäi kiinni penkkaan.
Hektisempi ja kulmikkaampi metsäosuus alkaa 20 kilometrissä. Neljää kilometriä myöhemmin tie kapenee mutta nopeutuu. Sitten pari neulansilmää hidastaa rytmiä juuri ennen tämän vuoden version oikotietä. Sen jälkeen ajetaan Australian rallia muistuttava osuus, jossa on tasainen pinta, teknisiä mutkia, puut kiinni tiessä sekä paljon valon ja varjon vaihtelua.
Nopea pyrähdys johdattaa pätkän loppuosuudelle, joka ajetaan komeissa merinäköaloissa. Tie on jälleen leveä, mutta tiukat mutkat muodostavat jatkuvan syherön.
Lyhyt Datçan erikoiskoe alkaa pehmeähköllä mutta melko leveällä tiellä. Se on syheröinen, muttei erityisen hidas. 1,3 kilometriä lähdöstä on pitkä melkein suora osuus, jossa on nyppylöitä ja lopussa ysikymppiristeys.
Nyt tie kapenee ja muuttuu röykkyisemmäksi samalla kiemurrellen alamäkeä. 4,2 kilometrissä taas alkaa vielä jyrkempi alamäki, samalla kun meri alkaa häämöttää kaukana horisontissa. Tien röykkyisyys ja teknisyys kasvavat, ja reunassa on suuria kiviä.
Viiden kilometrin pinnassa alamäki päättyy nopeampaan ja tasaisempaan osuuteen, jossa on pienet penkat reunoilla. Tällä osuudella Sebastien Ogierin autosta hajosi viime vuonna tukivarsi renkaan kolahdettua monttuun.
Merenrannan lähestyessä tien pinnasta tulee taas kivikkoisempi. Vuoristomaisemissa ajetaan tiukkoja mutkia ylös ja alas. Ennen maalia rytmi muuttuu ensin jouhevammaksi, sitten ajetaan vielä pitkiä tiukkoja mutkia. Tänä vuonna pätkän maali on 1,8 kilometriä viime vuotta aiemmin.
Tämän vuoden lauantailenkille on tuotu uusi erikoiskoe nimeltä Kızlan. Se ajetaan tuulivoimaloiden huoltoteillä lähellä edellistä pätkää, niemeä halkovan tien pohjoispuolella. Tämä pätkä poikkeaa täysin muista erikoiskokeista, ja on varmasti koko rallin nopein pätkä.
Pätkän alku on keskileveää ja nopeaa. Reitillä on isoja hyppyjä, osittain hämäävän linjavikaisia. Kahden kilometrin pinnassa liitytään leveälle ja tasaiselle mutta liukkaan irtosoran peittämälle tielle. Kilometriä myöhemmin ajetaan vielä tekninen metsäosuus, jossa on maakiviä ja penkat sivuilla. Neljässä kilometrissä taas liitytään edellisen kaltaiselle leveälle tielle. Pätkän loppuosuudella täytyykin sitten hidastaa enemmän vain muutamaan risteykseen ja kapeisiin portteihin.
https://twitter.com/MattJelonek/status/1171054155630182400