Toyotan Esapekka Lappi on lauantaiaamuna ohittanut Suomen MM-rallin kokonaistuloksissa jo kaksi Ford-kuskia ja kohta pieksämäkeläinen porhaltaa myös kolmannen M-Sportin ylpeyden ohitse. Lappi peittosi jälleen maanmiehensä Teemu Sunisen rallin 14. erikoiskokeella Kakaristossa.
Sunisen ja Lapin välinen ero on enää 1,3 sekuntia. Toyota-kuski nautiskeli uudesta Kakariston erikoiskokeesta.
– Pätkä oli tosi mahtava, varmaan hienoin tähän mennessä. Nautin varsinkin pienen tien osuudesta. Iso tie on lopussa aika huima. Joka nyppy vähän keventää ja ratti ei oikein reagoi. Pitää ennakoida ennen hyppyä, Lappi summaili Kakariston erikoiskoetta Ylen Ralliradion lähetyksessä.
– Meidän on pakko puskea. Ihan ok fiilis jäi tästä pätkästä. Jatketaan samaan malliin, Suninen puolestaan sanoi.
Toyotan virolaispilotti Ott Tänak jatkaa rallin kärjessä tuntuvalla erolla ennen Citroenin Mads Östbergia. Tänakin johto on 22,7 sekuntia.
Jari-Matti Latvala tyylittelee kisassa kolmantena. Tänak on karannut jo 44 sekunnin päähän.
– Tämä oli tosi nautinnollinen pätkä. Fiilis on erinomainen. Aika paljon liukkaampaa oli kuin kahdella aamun ensimmäisellä, Latvala totesi.
Rallisensaatio Kalle Rovanperä jatkaa huimassa vauhdissa. 17-vuotias toisen polven kuljettaja johtaa luokkaa 49,4 sekunnin erolla ennen Eerik Pietarista. Jotain Rovanperän vauhdista kertoo se, että Hyundain WRC-kuski Andreas Mikkelsen oli Kakaristossa vain 4,9 sekuntia nuorukaista nopeampi mutta täysin erilaisella autolla.
– Nyt yritin ajaa kunnolla tämän. Kivet kierreltiin, mutta yritettiin tulla, kun oli puhdasta jälkeä. Oli todella nautinto ajaa tämä pätkä. Tykkäsin tosi paljon, Rovanperä hehkutti.
Suomen MM-rallin tilanne EK14/23 jälkeen:
1. Ott Tänak Toyota 1.34.22,5 2. Mads Östberg Citroen +22,7 3. Jari-Matti Latvala Toyota +44,0 4. Hayden Paddon Hyundai +1.11,5 5. Teemu Suninen Ford +1.27,4 6. Esapekka Lappi Toyota +1.28,7 7. Sebastien Ogier Ford +1.47,8 8. Elfyn Evans Ford +1.50,0 9. Craig Breen Citroen +2.22,2 10. Thierry Neuville Hyundai +3.01,4 11. Kalle Rovanperä Skoda WRC2 +5.24,3