Tiimin ohjeet pahensivat entisestään Esapekka Lapin tilannetta

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Savaş Yılmaz ve İrfan Bilir/Rally Turkey
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Esapekka Lappi putosi kauas kärkisijoista lauantaiaamupäivän erikoiskokeilla Turkin MM-rallissa.

Lapin toiveet vahvasta suorituksesta olivat käytännössä murskantuneet jo perjantai-illan kahdella erikoiskokeella. Pieksämäkeläinen oli tuloslistalla kahdeksantena ennen lauantain erikoiskokeita, mikä tarkoitti huonoa lähtöpaikkaa sorarallin pisimmälle päivälle.

Lauantain avanneella Yesilbelden erikoiskokeella Lappi taipui kärjelle lähes minuutilla. Lappi starttasi erikoiskokeelle kolmannella lähtöpaikalla Hyundai-kuski Pierre-Louis Loubet’n ja tallikaverinsa Gus Greensmithin jälkeen.

– Eihän se helppoa ole, kun he ajavat vähän missä sattuu. Urat eivät sovi aivan omille linjoille, Lappi totesi Rallit.fille.

Lappi saapui päivähuoltoon seitsemännellä sijalla miltei puolitoista minuuttia kärjelle jääneenä.

– Nyt ei ole mikään huippufiilis. Aika lailla tiesimme, mitä tänään tulee tapahtumaan. Eilinen oli tärkeä juttu, mutta se ei ihan onnistunut. Täällä on aiempinakin vuosina nähty, että se näkyy ajassa, jos ajaa ensimmäisten autojen joukossa pätkillä.

Lue myös: EK5: Rovanperä paras suomalainen, Neuville hurjasteli pohjat – ”En ole tyytyväinen autoon”

Lappi yritti säätää Ford Fiesta WRC -autoaan aamun pitkän erikoiskokeen jälkeen, mutta tiimin ohjeet pahensivat entisestään Lapin tilannetta.

– Se meni väärään suuntaan, ja auto puski vielä enemmän. Siitä viisastuneena laitoimme viimeiselle pätkälle säätöjä toiseen suuntaan. Auto parani hieman, mutta se ei ole missään nimessä täydellinen. Koetamme vielä huollossa muuttaa sitä, Lappi totesi.

Lue myös: Kalle Rovanperä hyökkää todellisen rallimestarin kimppuun – ”Minulle ei ole väliä, kuka on edessä”

M-Sport Fordin toinen suomalaiskuljettaja Teemu Suninen ajaa kilpailussa kuudentena tiimitoverinsa edellä. Sunisella on matkaa kärkeen vajaa minuutti.

– Erot kasvavat nopeasti tällaisessa rallissa. Pitää yrittää ajaa omaa hyvää marssivauhtia. Riskiä ottamalla täällä on harvoin tullut hyviä tuloksia. Pitää ajaa omaa hyvää ajoa ja katsoa, millaisia aikoja tulee ja mitä ohjelmaa muilla on, Suninen sanoi.

Lauantaina ajetaan vielä kolme erikoiskoetta huoltotauon jälkeen.

Kuuntele alta Lapin ja Sunisen mietteet lauantain päivähuollosta:

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,350290″ ap mute]

 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,350289″ mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat