Quantcast

Teemu Suninen avaa WRC-sopimuksensa yksityiskohtia – ”Tämän tason kuljettajan pitää saada palkkaa ajamisesta”

Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjasta kuultiin loppiaisena iloisia uutisia, kun M-Sport Ford vahvisti tämän vuoden kuljettajansa. Mukana listalla oli myös Teemu Suninen, joka ajaa pääosan MM-ralleista WRC-autolla.

Sunisen taustajoukot ilmaisivat vielä ennen joulua, että tilanne sopimusneuvotteluiden suhteen on tukala. Lopulta yhteisymmärrykseen kuitenkin päästiin Malcolm Wilsonin johtaman brittiyrityksen kanssa.

– Oli tiedossa, että Malcolmilla on kiinnostusta ja halua jatkaa yhteistyötä. Tiedostettiin myös se, että M-Sportilla ei ole rahaa. Itse taas koin, että minun arvo ei ole maksaa itse puolta miljoonaa tai miljoonaa euroa tallille. Päinvastoin koimme, että tämän tason kuljettajan pitäisi saada palkkaa ajamisesta, Suninen summaa Rallit.fille.

Suninen pysyi varsin luottavaisena, vaikka sopimustilanne näytti välillä pahalta. Manageri Timo Jouhki sai joukkoineen luotua sellaisen yhteistyöverkoston, että Suniselle paikka löytyi ja myös palkkapussi. Samalla kuitenkin varmistui, ettei Esapekka Lappi aja MM-sarjassa.

– En missään vaiheessa epäillyt, etteikö mitään paikkaa saisi. Tietysti ymmärsin, että ajat ovat vaikeat. Osasin kuitenkin laskea yhteen, että kuljettajia ei vaan ole. Siellä pitää tiimissä kuitenkin olla joku kuski kehittämässä autoa, Suninen sanoo.

– Malcolm oli myös vähän pinteessä, koska ei hänelläkään hirveästi hyviä vaihtoehtoja ollut. Tietysti EP (Esapekka Lappi) olisi kiva ollut saada tallikaveriksi ja tueksi testaamaan. Tilanne nyt on mikä on.

Uuden sukupolven WRC-auton testiä luvassa

MM-rallien lisäksi Suninen tulee testaamaan M-Sportin ensi kauden ralliautoa. Kaudeksi 2022 MM-sarjassa siirrytään hybriditeknologiaan.

– Tänä vuonna voi tehdä autoon kaikki säätömuutokset, mitä haluaa. Sen jälkeen on vaikeampia muuttaa, jos jotain isoa haluaisi muuttaa. Siksi on tärkeää saada luokitukset kuntoon heti sarjan alussa, Suninen huomauttaa.

– Se testaaminen on itsellä ainakin yksi tärkeä prioriteetti tänä vuonna. On hyvä päästä testaamaan uutta autoa ja päästä hyvin sinuiksi sen kanssa. Edelleen on tärkeää näyttää myös hyviä tuloksia ja olla ainakin tallin sisällä ykkönen.

M-Sportille Sunisen kokemus on tärkeää, vaikkei mies kuulukaan MM-sarjan ikänestoreihin. Britti Gus Greensmithiin ja ranskalaiseen Adrien Fourmaux´hun verrattuna Suninen on kuitenkin auton testaajana toista maata.

– Malcolm tarvitsi myös testikuljettajan, ja muita kokeneita kuskeja ei oikeastaan ollut tarjolla. Näkisin, että jokaisella tiimillä olisi hyvä olla useampi testikuski. Vaikka joku olisi kuinka hyvä testaamaan uutta autoa, niin aina saa useampia näkökulmia, jos on enempi kuskeja ajamassa, Suninen huomauttaa.

Kisoja myös WRC2-luokan autolla

Suninen jakaa WRC-auton tulevalla kaudella Fourmaux´n kanssa. Ranskalainen kuitenkin ajaa lähtökohtaisesti vain muutaman kisan ykköskategorian autolla.

– Ei ole tarkkaan tiedossa, kuinka monta rallia tulee olemaan WRC-autolla. Ilmeisesti Fourmaux´n kanssa lähdetään ajamaan ja jakamaan autoa. Hänellä kuitenkin tulee pääsääntöisesti olemaan se WRC2-auto alla, joten voihan siitä jotain päätellä. Saa nähdä, miten menee. Se riippuu budjeteista ja miten vuosi lähtee menemään, Suninen valottaa.

Niissä kisoissa, missä Fourmaux ajaa WRC-autolla, on Suninen valmis kilpailemaan tallin Rally2-menopelillä.

– En tiedä vielä, mutta näen sen ihan mahdollisena. Jos WRC2-autoon pitää lähteä, niin lähdetään. Viime vuonna kuitenkin isoin miinus oli, että kilometrejä ei oikein tullut. Sitten tuli vielä joitain keskeytyksiä, joten ne vähätkin kilometrit supistuivat entisestään, Suninen summaa.

– Jo niiden kilometrien takia olen valmis ajamaan WRC2-luokan autolla. On myös tärkeää valmistautua ensi kauteen autolla, jossa ei ole keskilukkoa. Ajettavuuden ja ajotavan osalta se Rally2 on kuitenkin lähellä niitä uusia WRC-autoja.

Kartturi vaihtuu

Täksi vuodeksi Suninen joutuu vaihtamaan kartanlukijaa. Kokenut Jarmo Lehtinen siirtyy muihin tehtäviin rallin MM-sarjassa. Syyt vaihdokselle eivät suinkaan ole henkilökemiassa vaan käytännössä

– Me emme voineet Jarmolle luvata mitään, ja kun hänelläkin on talo maksettavana ja perhettä, niin oli järkevämpää hänen kannalta suostua toiseen tarjoukseen. Jarmo kyllä sanoi, että mitä tehdään ja että ei aio lähteä, jos en halua, Suninen kertoo.

– Minusta se toinen tarjous oli kuitenkin sellainen, mihin kannatta tarttua. Jarmolla ei kuitenkaan kartturina enää niin paljon ole vuosia jäljellä, joten kannatti lähteä rakentamaan sitä uraa vähän muualle.

Uuden kartturin nimeä Suninen ei vielä keskiviikkona ollut valmis paljastamaan.

– Se prosessi on oikeasti vielä vähän kesken. Toivottavasti ihan lähipäivinä voidaan lyödä hommat lukkoon. Siinä on pari kartturia ollut mukana neuvotteluissa.

Katso alapuolelta kauden 2020 päättäneen Monzan MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat