Saksan MM-rallissa pisin päivä – kruununa sotilasalueen monsteripätkä

Dani Sordo
Dani Sordo vauhdissa Baumholderin sotilasalueella. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Saksan MM-ralli jatkuu lauantaina kahdeksalla erikoiskokeella, joilla on yhteismittaa 158 kilometriä. Rallit.fi analysoi päivän rallireitin.

Lauantai on rallin pisin päivä. Tänä vuonna kokeillaan uutta systeemiä, jossa aamulla ajetaan kahdesti maaseutupätkät ja iltapäivällä kahdesti Baumholderin alueen erikoiskokeet. Tämän ansiosta katsojien on mahdollista nähdä yhdellä siirtymällä neljä erikoiskoetta päivän aikana.

Päivän pätkät ajetaan samoilla seuduilla kuin viime vuonnakin, huoltoparkin itä- ja eteläpuolilla. Perjantaihin ja sunnuntaihin verrattuna viinitarhoilla ei käydä laisinkaan, ja Baumholderin alueen omintakeiset tiet kattavat kaksi kolmasosaa kilometreistä.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa

09.12 EK8    Freisen 1              14,78 km
10.15 EK9    Römerstraße 1          12,28 km
12.07 EK10   Freisen 2              14,78 km
13.10 EK11   Römerstraße 2          12,28 km
14.31 HUOLTO Bostalsee
16.08 EK12   Arena Panzerplatte 1   10,73 km
16.46 EK13   Panzerplatte 1         41,17 km
18.41 HUOLTO Bostalsee
19.55 EK14   Arena Panzerplatte 2   10,73 km
20.33 EK15   Panzerplatte 2         41,17 km
             YHTEENSÄ              157,92 km

Freisen avaa aamun maaseutuosuuden. Tämä versio ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016. Vuosien 2004 ja 2010 välillä pätkää ajettiin eri suuntaan, ensimmäisenä vuonna nimellä Teufelskopf.

Lähtö on isolla tiellä, mutta heti käännytään neulansilmästä pienemmälle tielle metsään ja peltojen keskelle. Kahden kilometrin kohdalla toinen neulansilmä tekee taas pätkästä leveämmän hetkeksi ennen seuraavaa tiukkaa käännöstä pienille teille.

Viiden kilometrin pinnassa tullaan todella isolle tielle, jolla on shikaani kilometriä myöhemmin. Seuraava osuus on hieman kapeampi ja muistuttaa jouhevuudessaan Katalonian rallia. Risteyksestä käännytään 7,6 kilometrin kohdalla pienemmälle tielle, joka on töyssyinen. Heti tämän tien ensimmäisessä mutkassa Thierry Neuville käväisi pellolla vuonna 2016.

 

Yhdeksässä kilometrissä alitetaan moottoritie tunnelista. Seuraava osuus on todella nopea, ja sen lopussa on shikaani. 10,6 kilometrissä neulansilmästä käännytään hetkeksi isolle tielle, mutta pian liitytään taas kapeammalle ja kuluneelle tielle. Kahdessatoista kilometrissä on kapea metsätieosuus, kun taas loppu pätkästä ajetaan peltojen välissä vauhdikkaammin.

Sääennuste EK8+10:lle Freisen (lauantaina klo 08.12 ja 11.07)

Römerstraße ajetaan nyt kolmatta kertaa Saksan MM-rallissa. Joka kerta se on ollut rallin nopein pätkä, ja on sitä varmasti myös tänä vuonna. Keskinopeus noussee yli 120 kilometriin tunnissa.

Ensimmäiset kaksi kilometriä ajetaan isolla tiellä, jolla on makeita mutkia. Sitten käännytään kapealle tielle, joka on kulmikasta ja nopeaa. Viime vuonna Elfyn Evans ja Craig Breen ajoivat pellolle tämän osuuden ensimmäisessä oikeassa.

 

5,6 kilometriä lähdöstä kapeat maalaistiet päättyvät päätielle. Risteyksessä on salakavala töyssy, mikä yllätti muutaman autokunnan vuonna 2017

 

Päätieltä käännytään välittömästi taas pikkuteille. Ne ovat edellisen osuuden kaltaisesti nopeita ja kapeita. Yhdeksän kilometrin kohdalla tien pinta on kulunutta. Pian kuitenkin käännytään taas leveälle ja tasaiselle isolle tielle kilometrin verran. Osuuden alussa on myös shikaani. Pätkän loppu on taas kapeampia mutta nopeita teitä, jälleen kuluneella pinnalla.

Sääennuste EK9+11:lle Römerstraße (lauantaina klo 9.15 ja 12.10)

Kaksi seuraavaa pätkää ajetaan Baumholderin sotilasalueella. Se on kuulunut ralliin kaikkina vuosina, kun sillä on ollut MM-arvo. Nämä tiet tunnetaan kuluneista betonipinnoistaan, tien sivussa vaanivista kivisistä Hinkelstein-tankkiesteistä ja toki myös lukuisista risteyskäännöksistä. Omasta mielestäni kuitenkin pätkissä erityistä on niiden jouhevuus – juuri missään muualla ei tässä rallissa ajeta kolmos-nelosvaihteella mutkia nyppyjen yli.

Kuten aina, Baumholderin alueella ajetaan lyhyt yleisöpyöritys ja pidempi varsinainen erikoiskoe. Tänä vuonna reitit ajetaan eri suuntaan kuin yleensä. Suunnan kääntämisen lisäksi pätkissä on aina pieniä muutoksia, koska teitä ja risteyksiä riittää loputtomasti.

ArenaPanzerplatte2019
Arena Panzerplatte 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, taustakartta OpenStreetMaps

Yleisöpätkä eli Arena Panzerplatte alkaa heti aiemmista erikoiskokeista poiketen jouhevilla mutkilla yli nyppyjen. Tien pinta on kulunutta ja karkeaa, joten autot menevät paljon sivuluisussa.

Kolmen ja puolen kilometrin pinnassa alkaa tasaisempi ja kulmikkaampi nopea osuus, jonka jälkeen ajetaan taas jouheita mutkia mutta nyt tasaisella asvaltilla. Seitsemän kilometrin kohdalla on iso hyppy. Risteys, jossa Thierry Neuvillen takaripustus petti vuonna 2017, on 8,6 kilometrin kohdalla, mutta ajosuunta on nyt eri.

 

Viimeiset puolitoista kilometriä ajetaan hyvin leveällä ja tasaisella betonitiellä. Yleisöä varten rakennetuissa ylimääräisissä risteyskäännöksissä tosin välillä tie on kapea ja kuluneempi.

Sääennuste EK12+14:lle Arena Panzerplatte (lauantaina klo 15.08 ja 18.55)

Pitkällä Panzerplatten pätkällä on lukuisia pinnanvaihteluita – leveästä kapeaan, tasaisesta kuluneeseen ja asvaltista betoniin. Risteyksiä myös riittää, sekä rytminvaihdoksia teknisestä jouhevaan ja nopeaan. 41-kilometrisenä pätkä on koko kauden toiseksi pisin. Vain Korsikalta löytyy tänä vuonna pidempi erikoiskoe.

Koko erikoiskoe ajetaan siis suurilta osin eri suuntaan kuin viime vuonna. Tähän suuntaan suuri osa pätkän reitistä kulki viimeksi vuonna 2014.

Panzerplatten alku on nopeaa ja jouheaa, usein metsien kautta kulkien. Kulmikkaampi osuus alkaa neljän ja puolen kilometrin kohdilla. Kahdeksassa kilometrissä puolestaan käväistään taas yleisöareenalla, miltei koskettaen edellisen erikoiskokeen reittiä.

Yhdeksän ja puolen kilometrin kohdalla on todella konstikas shikaani. Sen jälkeen ajetaan taas nopeita ja jouheita mutkia kukkuloilla ja metsissä. Neljäntoista kilometrin kohdilla on viime vuoden reitistä poikkeava uusi ketunlenkki. Seuraava video puolestaan näyttää teknisen mutkayhdistelmän 17,5 kilometrin kohdalla metsäosuudella.

 

18,5 kilometrin kohdalla on yllättävä putoava hyppy. Seuraavat 12 kilometriä on hyvin vaihtelevaa sekä pinnan että rytmin suhteen. Suurin osa on nopeaa ja jouheaa, mutta 26 kilometrin kohdalla on kapea ja tekninen metsäosuus.

31,2 kilometrissä tien pinta on ehkä koko kisan röykkyisintä. Kilometriä myöhemmin käännytään hyvin leveälle ja tasaiselle tielle. Neljä ketunlenkkiä kuitenkin hidastaa vauhtia pienemmille ja kuluneemmille teille. Lopulta viimeiset neljä kilometriä on jouhean nopeaa metsätietä, joka vaihtelee uuden asvaltin ja kuluneen betonin välillä.

Sääennuste EK13+15:lle Panzerplatte (lauantaina klo 15.46 ja 19.33)

Lue myös nämä