Rallin MM-sarjan tilaa tutkinut WRC:n työryhmä näytti heti tämän vuoden alussa, että sille on paikkansa.
Työryhmä pohti MM-sarjan tilaa ja tuli julki massiivisella paketilla uudistuksia. Muutokset käsittävät niin urheilullisia kuin myös teknisiä uudistuksia. Muun muassa nykyisistä hybridiyksiköistä luovutaan ja rallien siirtymiä lyhennetään.
Yksi iso uudistus on myös se, että tallien valtavat huoltorakennelmat poistuvat käytöstä. Jatkossa WRC-tallit saavat työtiloikseen paikallisesti hankitut rakennelmat. Tällä pyritään säästämään tiimien kustannuksia. Lisäksi ”vanhoilta hyviltä ajoilta” muistettavat etähuollot ovat tulossa takaisin.
Jatkossa kisoissa autoja voidaan huoltaa ”tien päällä” etähuolloissa, joten joka kerta autokuntien ei tarvitse ajaa varsinaiselle huoltoalueelle lenkkien välillä.
Uudistuspakettiin kuuluu myös se, että jatkossa tallien mukana ralleihin tulevan henkilökunnan määrää rajoitetaan.
– Se tulee voimaan mahdollisimman nopeasti. Varmasti jo ensi vuonna, WRC-työryhmän pomo David Richards sanoi Motorsport.comin mukaan.
– Henkilöstöpuolella emme ole tarkastelleet vielä sen täytäntöönpanoa, mutta toivon mukaan voimme tuoda sen mukaan jo ensi vuodelle. Se on yleinen käytäntö monissa moottoriurheiluluokissa, enkä näe sen käyttöön ottamisessa mitään ongelmaa ja se auttaa paljon, Richards jatkoi.
Myös huoltoparkkeihin liittyvien uudistusten suhteen pyritään olemaan nopeita.
– Huoltoalueiden kohdalla toivomme, että voimme ottaa sen mukaan jo ensi vuonna. Siinä on kyse kisajärjestäjien vapauttamisesta, jotta he voivat paremmin hallita tapahtumia ilman viime vuosien valvontaa, Richards selvitti.
Yhteen paikkaan keskitetty huolto on ollut jäänne menneisyydestä, eikä niille ole enää tilausta.
– Meidän täytyy varmaan mennä ajassa taaksepäin 20 vuotta selittääksemme sen, miksi otimme käyttöön keskitetyn huollon. Tuolloin viestintä oli heikompaa, mutta asia ei ole enää niin, Richards kertoi.
Kiinteät huoltoalueet ovat aiemmin olleet turvallisuuskysymys. Nykytekniikka on kuitenkin poistanut nämä ongelmat.
– Meillä oli turvallisuusongelmia monissa tapahtumissa ja sen vuoksi meidän piti laittaa paljon enemmän turvallisuushenkilöstöä erikoiskokeille. Se oli silloin prioriteetti. Halusimme keskitetyn huollon, jotta te toimittajat pääsisitte säännöllisemmin kuljettajien luokse ja jotta pystyisimme paremmin valvomaan turvallisuutta ja parantamaan viestintää.
– Monet noista ongelmista on jo nyt ratkaistu ja tämä antaa järjestäjille enemmän vapauksia rallien järjestämisessä ja se tuo myös vaihtelua.
Etähuollot mahdollistavat myös erilaiset kisaformaatit. Kun tallit voivat huoltaa autojaan tien päällä, voidaan erikoiskokeiden pituutta kasvattaa. Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että Safari-ralli voidaan jatkossa ajaa kestävyyskilpailuna, missä pätkät ovat pidempiä.
– Olemme avoimia tälle. Haluamme antaa järjestäjille enemmän vapauksia kehittää ralleista juuri heidän näköisiään, Richards sanoi.
– Kenian kokouksessa kävi ilmi, että he halusivat mennä Nairobin ulkopuolelle ja perustaa toisen keskuspaikan lähelle Mombasaa. Katsotaan, mitä he ehdottavat. Emme sano ei, emmekä sano kyllä, vaan katsomme, sopisiko sellainen rallin MM-sarjaan, Richards paljasti.
Richards sanoi suoraan, että rallin MM-sarja oli kulkemassa väärään suuntaan ja muutos tarvittiin.
– Olemme mielestäni olleet liian määräileviä. Olemme luoneet kaavan, jonka eteen kaikkien on työskenneltävä kovasti, mutta mielestäni se ei ole enää jatkossa MM-sarjan etujen mukaista.