Rallin MM-sarjan ”jokkispykälä” hämmentää – Jari-Matti Latvalalla oma ratkaisu kiistakapulaan

Rallin MM-sarjan pääluokan autot muuttuvat merkittävästi tulevina vuosina.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA kertoi Rally1-autoja koskevista linjauksistaan keskiviikkona. Hybridiyksiköistä hankkiudutaan eroon jo tämän kauden jälkeen, ja autojen tekniikkaa ja aerodynaamisia ominaisuuksia karsitaan muutenkin.

Lue lisää: Hyvästit hybrideille! Rallin MM-sarjaan valtavia muutoksia

Uudet sääntökaavailut ovat saaneet varovaisen positiivisen vastaanoton, vaikkakin linjauksissa on ihmetystä herättäneitä kohtia. Varsinkin niin sanottu ”jokkissääntö” tai ”jokkispykälä” on nostattanut kulmakarvoja.

FIA siis kaavailee, että tulevaisuudessa Rally1-autojen hintakatto asettuu 400 000 euroon. Tämän lisäksi WRC-talli on velvollinen myymään menopelinsä, mikäli sille löytyy heti kisan jälkeen halukas ostaja.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ei pureskelematta niele tätä pykälää.

– Jokkiksessa ei puhuta kalliista investoinnista. Mutta nyt puhutaan kalliista autosta. Jos 400 000 euron arvoisella autolla on ajanut vaikkapa Safari-rallin, missä se on ottanut kipeää, niin miten määrität auton arvon Safarin jälkeen? Tai miten arvo määritetään esimerkiksi Katalonian tyyppisen asvalttikisan jälkeen, jossa auto ei kulu paljon? Noiden rallien jälkeenhän autoilla on eri arvot, Latvala kyseenalaistaa Rallit.fille.

– Näiden autojen kohdalla puhutaan tosi kalliista ja isoista hinnoista. En usko, että valmistajat ovat missään tapauksessa kauhean innokkaita siitä, että autoa ollaan suoraan myymässä.

Hintakatolla ja ”myyntipakolla” FIA pyrkii siihen, että autojen kulut saadaan pidettyä kurissa. Tämä mahdollistaisi paremmin yksityistiimien kilpailemisen isommilla budjeteilla operoivia tehdastalleja vastaan.

Mutta kuten Latvala huomauttaa, lajin jättiläisille voittaminen on kaikki kaikessa.

– Tehdastiimi haluaa aina tehdä parhaan mahdollisen kaluston. Ja silloin on mahdollista, että voisi tulla tappiota aika paljonkin valmistajalle (kaluston myynnistä). Vielä on vaikeaa määrittää, missä auton hinta tulee olemaan uusilla säännöillä.

Latvalalla on mielessään toisenlainen konsti, jolla autojen kustannukset voitaisiin pitää aisoissa. Mallia voisi hakea alemmasta luokasta.

– Rally2-autojen konsepti on ollut todella toimiva. Se on perustunut siihen, että tietyille komponenteille on annettu hintahaarukka, mitä ne saavat maksaa. Varmaan tämän tyyppistä pitäisi pyrkiä tuomaan Rally1-autoon – eli määritellään, mitä esimerkiksi korin ja jousituksen osat saavat maksaa.

– Tähän asti on ollut vapaus, että on voinut ottaa parhaan mahdollisen osan, jos vain on ollut varaa ostaa se. Hinnalla ei ole ollut väliä. Osien hintakontrolli voisi olla ratkaisu, Latvala tuumii.

Lue myös: Kommentti: Tässä 400 000 euroa Rovanperän voittoautosta, olkaapa hyvät!

Lue myös: Jari-Matti Latvalakin hämillään linjauksesta – pitääkö uusi Rally1-auto kehittää pikavauhdilla vai ei?

Lue myös nämä

  • Uusimmat