Hyvästit hybrideille! Rallin MM-sarjaan valtavia muutoksia

Kansainvälinen autoliitto FIA teki keskiviikkona isoja päätöksiä rallin MM-sarjan tulevaisuuden kannalta.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jo pidempään on pohdittu, miten rallin MM-sarjaan saataisiin enemmän kilpailua. MM-sarjan pääluokka on ollut vaarassa näivettyä, sillä mukana on vain kolme WRC-tallia: Hyundai, Toyota sekä ilman tehdastukea toimiva M-Sport Ford.

Yksi tapetilla olleista kysymyksistä on ollut se, että nykyiset Rally1-luokituksen hybridiautot maksavat noin miljoona euroa. Nyt FIA on päättänyt karsia kustannuksia, sillä tämän kauden jälkeen hybridiyksiköille sanotaan hyvästit.

Rally1-autoilla jatketaan MM-sarjan pääluokassa vuosina 2025 ja 2026, mutta niihin tehdään kustannuksia pudottavia muutoksia. Hybridiyksiköt poistetaan autoista jo ensi kaudeksi. Menetettyä suorituskykyä pyritään kompensoimaan vähentämällä auton kokonaispainoa sekä tekemällä muutoksia aerodynamiikkaan sekä rajoittimeen.

Rally2-autoihin ei ole luvassa muutoksia, mutta niihin on sen sijaan mahdollisuus hankkia ensi kaudesta lähtien niin sanottu WRC-paketti (WRC kit). Pakettiin kuuluu suurempi rajoitin, suurempi pakoputkisto, rattivaihteet ja takasiipi. Näillä muutoksilla pyritään tasoittamaan Rally1- ja Rally2-autojen välistä suorituskykyeroa. Sitä FIA ei täsmentänyt, kilpaillaanko ”päivitetyillä” Rally2-autoilla MM-sarjan pääluokassa.

Kaudella 2026 julkaistaan uudistetut tekniset säännöt, jotka perustuvat nykyiseen Rally1-konseptiin. Uudet säännöt toimivat rinnakkain nykyisten Rally1-sääntöjen kanssa vuonna 2026.

Uusien sääntöjen mukaisissa autoissa käytetään yleistä turvakehikkoa. Autonvalmistajat voivat kehittää auton omasta korimallistaan, joka perustuu B-, C- tai C-SUV-segmentin tuotantoautoon tai konseptiautoon, jota varten on asetettu tiukat tekniset kriteerit.

Autojen tehotavoitteeksi on asetettu 330 hevosvoimaa. Moottorille ja vaihteistolle laitetaan puolestaan hintakatto, ja teknologiaa rajoitetaan Rally2-tasolle. Aerodynaamisia ominaisuuksia ja huippunopeutta on määrä rajoittaa, jotta kuluja pystytään vähentämään entisestään.

Koko auton kustannukset rajataan uusissa säännöissä 400 000 euroon. Lisäksi WRC-valmistajien on oltava valmiina myymään autonsa heti kilpailun jälkeisessä parc fermessä. Eli ikään kuin jokkistyyliin.

Kaiken tämän lisäksi MM-sarjaan pyritään tuomaan täyssähköinen kilpailuluokka mahdollisimman pian.

Myös MM-rallitapahtumiin on luvassa viilauksia lähitulevaisuudessa. Rallijärjestäjät saavat jatkossa enemmän vapauksia reitin suunnitteluun, mutta kilpailun on edelleen päätyttävä sunnuntaina Power Stage -erikoiskokeeseen.

Nykyisin osakilpailut ovat suunnilleen yhtä pitkiä, mutta jatkossa kalenterissa voi olla lyhyempiä sprinttiluonteisia kisoja ja pidempiä kestävyyskisoja. Tavoitteena on, että kauden aikana ajettava kilometrimäärä pysyy kuitenkin samana.

Lisäksi FIA kannustaa kisajärjestäjiä käyttämään etähuoltoja. Näin voidaan laajentaa tapahtumaan käytettävää aluetta ja toisaalta vähentää siirtymäkilometrejä.

Nähtäväksi jää, saadaanko näillä uudistuksilla MM-sarjaan lisää kilpailua ja uusia autonvalmistajia.

Lue myös nämä

  • Uusimmat