Hybridit heivataan rallin MM-sarjan pääluokan Rally1-autoista kuluvan kauden jälkeen. Rally2-autoihin tulee tarjolle WRC-paketti. Kaudella 2026 Rally1-autojen tehoja veivataan vieläkin alemmaksi. Ja menopeleille tulee 400 000 euron hintakatto.
Tätä kaikkea, ja paljon muutakin, FIA tarjoili tiedotteessaan. Pureskeltava tätä on vieläkin.
Lue lisää: Hyvästit hybrideille! Rallin MM-sarjaan valtavia muutoksia
Se on sanottava, että tulevat uudistukset ovat rohkeita. Vaikuttaa siltä, että viimeinkin MM-sarjan anemia on otettu kattojärjestössäkin tosissaan. Jotain oli tehtävä, ettei koko sarja kuivu kasaan. Ja nyt jotain tehdään.
MM-sarjan pääluokan autojen hinnan on määrä pudota alle puoleen nykyisestä parissa vuodessa. Jos asia pitäisi yksinkertaistaa, Rally1-autot tuodaan lähes samalle viivalle Rally2-luokituksen kilpureiden kanssa.
Maailman moottoriurheiluneuvostolta hyväksynnän saaneen uudistuslistan merkillisin kohta löytyi pian hintakaton jälkeen: tulevaisuudessa WRC-valmistajien on oltava valmiina myymään autonsa heti kilpailun jälkeen.
Siis mikäs ihmeen jokkissääntö tämä on?!
Tällä toki pyritään siihen, että kulut pysyvät kurissa, kun niitä kerran on ryhdytty leikkaamaan. Samalla varmistuu se, että autoja on saatavilla yksityistiimeille.
Mutta tämä pykälä pistää mielikuvituksen helposti laukalle. Kuvitelkaapa tämä skenaario: Kalle Rovanperä voittaa Suomen MM-rallin kesällä 2026. Kisan jälkeen Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul marssii Toyota-pomo Jari-Matti Latvalan luokse.
– Onko sulla MobilePay käytössä? Tai voisitko antaa sun IBAN-numeron?
– Anteeks, siis mitä?
– Ei kun heittäisin vaan 400 kiloa sun tilille tosta Kallen autosta.
Miettikääpä sitä.