Jari-Matti Latvalakin hämillään linjauksesta – pitääkö uusi Rally1-auto kehittää pikavauhdilla vai ei?

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vaatii, että Kansainvälisen autoliiton FIA:n uusiin MM-rallilinjauksiin tehdään vielä muutoksia.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

FIA:n alainen maailman moottoriurheiluneuvosto teki keskiviikkona isoja päätöksiä rallin MM-sarjan tulevaisuudesta. Linjausten mukaan muun muassa pääluokan Rally1-autojen hybridiyksiköistä luovutaan kuluvan kauden jälkeen.

Lue lisää FIA:n linjauksista: Hyvästit hybrideille! Rallin MM-sarjaan valtavia muutoksia

FIA:n tavoitteena on hilata Rally1-autojen hintalappua alemmaksi ja pienentää kuluja muutenkin, jotta sarjaan saataisiin houkuteltua uusia autonvalmistajia ja tiimejä lähitulevaisuudessa. Tulevien vuosien säännöt on määrä lyödä lukkoon kesällä.

– Kokonaisuutena siellä on hyviä asioita, mutta mielestäni näillä linjauksilla ei voida täysin edetä. Ne vaativat hienosäätöä. Siellä on sellaisia asioita, joita ei ole mietitty ihan loppuun asti, Toyotan tallipomo Latvala sanoo suoraan Rallit.fille.

– Hyvä asia tässä on se, että nyt on saatu linjauksia ja päätöksiä. Niitä on tässä kuitenkin vatvottu.

Tartutaanpa asioihin, joita Latvalan mielestä ei ole mietitty loppuun asti. Suunnitelmissa on, että ensi vuonna Rally1-autojen suorituskykyä lasketaan muutenkin kuin hybridiyksikön poistamisella.

– Hybridiyksikön ottaminen pois on varmaan järkevä ratkaisu, jotta saadaan kuluja alemmaksi. Mutta samaan aikaan lähdetään muuttamaan kuristinta ja aerodynamiikkaa – se ei ollut minun mielestäni sitä, mitä autonvalmistajat haluaisivat. Se lisää taas kustannuksia, koska autoja pitää testata, Latvala huomauttaa.

– Moottorin suorituskykyä pitää optimoida erilaiselle kuristimille. Ja miten se vaikuttaa autoon, kun aerodynamiikkaa vähennetään? Ne olivat mielestäni turhia asioita. Olisi vain otettu hybridit pois, niin suorituskyky putoaa heti sen 0,2 sekuntia per kilometri. Olisi vaikka lisätty painoa autoon.

Kyseenlainen hintakatto

FIA:n tiedotteessa kerrottiin, että Rally1-autoille tulee uudet tekniset säännöt kaudelle 2026. Tuolloin tarkoituksena on pudottaa auton tehot 330 hevosvoimaan, ja tekniikkaa tuodaan muutenkin lähemmäksi nykyisiä Rally2-autoja. Lisäksi autoille on suunniteltu 400 000 euron hintakattoa.

Tiedotteessa oli muotoiltu, että ”uudet säännöt toimivat rinnakkain nykyisten Rally1-autojen sääntöjen kanssa”. Tämän tarkemmin asiaa ei ollut avattu.

Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että vielä vuonna 2026 ei ole pakollista kehittää autoa uusiksi vaan tallit voivat operoida samanlaisilla autoilla kuin kaudella 2025. Tässä käsityksessä on myös Latvala, vaikkei hänkään ole asiasta aivan satavarma.

– Emme ole vielä kerenneet keskustelemaan FIA:n kanssa uusista linjauksista. Ne tulivat meillekin vasta eilen ja tarkoitus oli, että niistä keskustellaan lähiaikoina. Mutta olen ymmärtänyt, että niillä (vuoden 2025) säännöillä voi jatkaa (vuonna 2026), ja uudet säännöt tuodaan siihen rinnalle, Latvala selvittää.

Latvalan mukaan ainakaan Toyotalla ei ole suunnitelmissa rakentaa autoa uusiksi vuodelle 2026.

– Se tulee niin nopeasti. Vuosi 2027 on se, mitä on kaavailtu, että silloin pitäisi saada uusi auto.

Latvala on hieman epäileväinen, voidaanko kaudeksi 2027 rakentaa pääluokan auto 400 000 euron hintaan. Myös MM-sarjaan kaavailtu ”jokissääntö” saa tallipomon varpailleen.

FIA:n linjauksen mukaan MM-sarjan tehdastiimit ovat velvoitettuja myymään autonsa heti kisan jälkeen, mikäli sille olisi ostaja.

– Nykyiset autot ovat olleet todella kalliita, jopa liian kalliita. Jos Rally2-auton hintataso pyörii noin 300 000 euron kantimissa, niin 400 000 euroon tuleminen Rally1-auton kanssa… En ole varma, onko se ihan heti mahdollista. Ehkä jos Rally1-auton tavoitehinta olisi noin puoli miljoonaa euroa, niin se olisi vähän realistisempi.

– Jos auton hinta on 400 000 euroa ja se pitää myydä heti kilpailun jälkeen, niin sitä sääntöä en ymmärrä. Ei näin kalliita autoja voi myydä suoraan parc fermestä, Latvala alleviivaa.

Lue myös: Kommentti: Tässä 400 000 euroa Rovanperän voittoautosta, olkaapa hyvät!

Lue myös nämä