Grönholm kisaa ensi kertaa ”punaisessa padassa” – voittoja on tultava

Niclas Grönholm taistelee tulevana viikonloppuna ensimmäistä kertaa MM-pisteistä Unkarin "punaisessa padassa".
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva : CE Dealer Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kauden toiseen kisaviikonloppuun suomalaiskuljettaja lähtee MM-kakkosena. Näyttämönä toimii yksi Euroopan pisimmistä rallicrossradoista Nyirád Racing Center, joka sijaitsee 25 kilometrin päässä Unkarin kuuluisasta Balaton-järvestä.

Rata on rakennettu entisen bauksiittilouhoksen paikalle, ja sen seinämistä erottuva punertava väri toi radalle lempinimen ”Red Cauldron” – punainen pata. Rataa kierretään vastapäivään. Yhden kierroksen pituus ilman jokerilenkkiä on 1 220 metriä. Radalla on asvalttiosuuksia soraosuuksia enemmän ja sen leveys on paikoin jopa 16 metriä. Rata tarjoaa ohitusmahdollisuuksia ja siten näyttäviä kilpailuja.

Grönholm toivoo, että viikonlopun MM-osakilpailut päästäisiin ajamaan kuivalla radalla.

– Märällä meidän PWR RX1e-täyssähköautomme sähköinen voimansiirto ei vain toimi toivotulla tavalla. Polttomoottoriautot olivat odotetun nopeita. Meillä ei ole keinoja vastata näiden autojen suorituskykyyn märällä radalla, sillä moottorin ohella autojemme voimansiirrot eroavat toisistaan. Ruotsissa näimme, että luokan kaikki sähköautot olivat sateessa ongelmissa, Grönholm valottaa.

– Ajettavuuden osalta olemme niin sanotusti alueella, ja positiivista oli se, että meillä oli Ruotsissa hyvät lähdöt, ja se on iso osa tämän lajin kokonaisuutta.

Grönholmin CE Dealer Teamillä on edessään uusi ja Ruotsiin verrattuna myös täysin erilainen rata. 

– Olen ajanut Unkarissa aiemmin yhden testin, mutta en koskaan kilpaa. Sama tilanne taitaa olla muillakin luokkamme kuljettajilla, sillä suurimmalle osalle MM-sarjan kuljettajista tuleva rata on aika tuntematon paikka, Grönholm summaa.

– Jatketaan siitä, mihin ensimmäisessä kuivalla radalla ajetussa MM-osakilpailussa Ruotsissa jäimme. Meillä oli hyvä vauhti, mutta huonoa tuuria. Ajetaan lähtö kerrallaan. Tavoite on ajaa kaikki neljä lähtöä tasaisesti kärjessä, sillä uusi pistelaskusääntö jakaa MM-pisteet jokaisesta erästä, joista ne lasketaan loppupisteisiin.

MM-sarjan kärjessä on odotetusti molemmat kisat Ruotsin Höljesissä voittanut Johan Kristoffersson. Selvää on, että Grönholmin on yllettävä ruotsalaisen edelle, jotta mestaruusunelma säilyy.

– Jokainen erä on tärkeä ja jokainen piste. Jokaista lähtöä ei välttämättä tarvitse voittaa, mutta kärkikahinoissa pitää olla, Grönholm muistuttaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat