Rallin MM-sarjan entinen ”paha oppilas” avautui WRC-tallien kikkailusta

Rallin MM-sarjan tiimit ajavat tällä viikolla testimielessä kisoja sekä Suomessa että Virossa.
Andrea Adamo
Andrea Adamo. Kuva: Helena El Mokni/ Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan Takamoto Katsuta ja Hyundain Esapekka Lappi kaasuttelevat lauantaina Kuopion SM-rallissa. M-Sport Fordin Ott Tänak puolestaan osallistuu kotimaassaan Otepään Talviralliin.

Hyundain WRC-talli aloitti kansallisten rallien ajamisen kauden 2019 aikana. Koronakaudella 2020 Hyundai ajoi niin ikään pieniä kisoja, koska kaikki muu testaaminen oli pitkään pannassa. Toki vuosien saatossa WRC-autoja on nähty erilaisissa pienemmissä ralleissa, mutta Hyundai aloitti järjestelmällisesti hyödyntämään säännöissä olevaa porsaanreikää.

Täksi vuodeksi FIA rajoitti tallien testipäiviä entisestään, kun jokaisella tiimillä on käytössään vain 21 päivää. Rajoitukset tietävät sitä, että kansallisia kisoja lienee luvassa lisää vuoden edetessä, koska testiralleja voi ajaa täysin vapaasti.

– Kun aloitimme tuon homman vuonna 2019, sain siitä paljon sanomista. Minä olin silloin se paha oppilas luokassa, mutta nyt kaikki tekevät samaa. Me jatkoimme testirallien ajamista, vaikka se ei aina kaikkia tyydyttänytkään, Hyundain tallipomona aiemmin toiminut Andrea Adamo sanoo AutoHebdo-lehden verkkosivuilla.

– Toyotalla ja Hyundailla on vakituiset testialueensa Suomessa. Miten he pystyisivät siellä simuloimaan asvalttikisan tai karkean sorakisan olosuhteita? Heidän on mentävä ajamaan rallia esimerkiksi Espanjaan.

Adamon mukaan testirallien ajaminen on pelkästään järkevää.

– Tilanne on hyvin yksinkertainen. Kun et voi testata, on etsittävä vaihtoehtoja. Jotkut kuskit voivat myös tarvita tuntumaa Rally1-autoon, jotta luotto ajamiseen nousee. Se ei tapahdu ilman kilometrejä. Testikisat olivat hyvä asia vuonna 2019 ja niin ne ovat yhä edelleen, Adamo paaluttaa.

– Olen yhä myös sitä mieltä, että tuollaiset kisat ovat hieno juttu myös autonvalmistajan brändin kannalta. Silloin mennään paikkoihin, joissa Rally1-autoja ei normaalisti näe. Kun ajoimme Ranskassa, Virossa tai Espanjassa, olimme aina valokeilassa.

Muun muassa Hyundain belgialaistähti Thierry Neuville on kritisoinut, että tiukkojen testirajoitusten vuoksi kustannukset itse asiassa nousevat, kun tiimit ajavat kansallisia ralleja testipäivien sijaan. Adamon mukaan asia ei ole ihan niin yksioikoinen.

– Se on karkeasti sanottuna tasatilanne. Joskus on mahdollista tehdä kisajärjestäjän kanssa sopimuksia logistiikan tai muun suhteen. Silloin kuluja saadaan hieman alas. Totta on se, että testipäivän aikana ajetaan enemmän kuin yhden kansallisen kisan aikana, Adamo summaa.

– Jos vertaa tilannetta vain ajettuihin kilometreihin, niin silloin kannattaa ajaa vain testejä. Jos testejä on rajattu, niin sitten pitää tehdä jotain muuta. Silloin vain raha on rajoitteena. Oli rallien ajaminen sitten kallista tai ei, niin tärkein parametri on, mitä se sijoitus tuo takaisin. Jos anti on positiivinen, ei rahasummat merkkaa.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä