Jari-Matti Latvala Meksikon MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Rallin MM-sarja laajenemassa – talleilta tiukka ehto

Tykkää uutisesta

Rallin MM-sarjan osakilpailuiden määrä on kasvamassa lähivuosien aikana. Tallit ovat kuitenkin asettaneet oman ehtonsa laajennukselle.

Chile, Japani, Kenia ja Kanada hamuavat paikkaa MM-kalenterista, jossa on tällä haavaa mukana 13 rallia. Kansainvälisen autoliiton FIA:n nokkamies Jean Todt on antanut rallin MM-sarjalle kritiikkiä siitä, että rallit keskittyvät Eurooppaan, vaikka kyseessä on maailmanmestaruussarja.

Sarjassa saatetaan ajaa jo ensi kaudella 14 osakilpailua. Keskipitkällä aikavälillä osakilpailuiden määrä voi nousta jopa 16 ralliin, joista kahdeksan ajettaisiin Euroopassa ja kahdeksan Euroopan ulkopuolella.

MM-sarjan tiimeille tilanne on mutkikas. Autonvalmistajat haluavat päästä uusille ja tärkeille markkinoille, mutta toisaalta ne eivät halua kustannuksien nousevan pilviin. Tallien edustajat tekivät edellisessä WRC-komission kokouksessa selväksi sen, että osakilpailuiden määrän kasvu ei saa tuoda ylimääräisiä kuluja.

Ensi vuonna Chile saattaa olla mukana MM-sarjassa. Hyundai-pomo Alain Penassen mukaan ralli voitaisiin järjestää ilman huomattavia lisäkustannuksia.

– Kuluja voitaisiin karsia, mikäli ralli ajettaisiin Argentiinan MM-rallin yhteydessä ja vain yksi viikonloppu olisi välissä, Penasse kertoo Rallye-Magazinin nettisivuilla.

Tässä tapauksessa mekaanikot jäisivät Etelä-Amerikkaan pistämään autoja kuntoon kilpailujen väliseksi ajaksi.

– Se olisi yksinkertaisin tapa säästää kuluissa, MM-sarjan promoottori Oliver Ciesla myöntää.

Citroen-pomo Pierre Budar painottaa, että lisäkulut on pidettävä tiukasti kurissa.

– Meillä on kiinteä budjetti, johon sisältyy kaikki auton kehittämisestä talliin, kuljettajiin ja operatiivisiin kuluihin. Logistiikkaan tulevat lisäkustannukset pitäisi säästää muualta. Autonvalmistaja on samaa mieltä kanssamme ja on kertonut siitä myös WRC-komissiossa, Budar sanoo.

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

Kommentti: Miksi Citroen potki pois ykköskuskinsa – ja oliko siinä järkeä? Citroenin rallitiimin antamat potkut Kris Meekelle tuntuivat ensi alkuun erittäin rajulta päätökseltä. Citr...
Ogier syyttää ulosajosta nuottivirhettä – “Vain muutaman sentin takia” Rallin puolustava maailmanmestari Sebastien Ogier syyttää viime viikonlopun Portugalin ulosjosta nuottivirhett...
Citroen-pomo haluaa Loebin koko kaudeksi – “Meidän on rakennettava pysyvä organisaatio... Rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb teki paluun MM-sarjaan Meksikon ja Korsikan osakilpail...
Kris Meeke sai potkut Citroenilta – “Päätös oli tehtävä turvallisuuden takia” Citroenin rallitallin kuljettaja Kris Meeke on saanut potkut kesken kauden. Citroen Racing ilmoitti asiasta ti...
WRC-tähti selvisi säikähdyksellä rajusta ulosajosta – täydessä tikissä seuraavassa kisassa... Hyundain Hayden Paddon selvisi lopulta säikähdyksellä rajusta ulosajostaan Portugalin MM-rallissa viime viikon...
Citroen-pomo ylisti tallin WRC-autoa – ja syystäkin: “Pelasti Krisin ja Paulin hengen... Citroen-kuljettaja Kris Meekelle ja kartanlukija Paul Naglelle olisi voinut käydä todella pahasti Portugalin M...
Suninen aiheutti pettymyksen konkarikuljettajalle Hyundain Dani Sordo oli lähellä kauden kolmatta palkintosijoitusta sunnuntaina päättyneessä Portugalin MM-rall...
Tommi Mäkinen jännitti suomalaiskuskien huimaa kamppailua: Pojat pistivät toisensa koville Toyotan rallitalli lähti kovin odotuksin viime viikonloppuna ajettuun Portugalin MM-ralliin. Tulos jäi kuitenk...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset