Rallicrossin MM-sarja päättyy totaaliseen farssiin

Rallicrossin MM-sarjan pääluokan mestaruus jaetaan tänä vuonna, vaikka vain alle puolet kauden kisoista ajetaan pääluokan varsinaisilla RX1e-luokituksen sähköautoilla.
Rallicrossin MM-sarja
Rallicrossin MM-sarjan pisteistä ajettiin Ruotsissa heinäkuun alussa. Kuva: Mihai Stetcu/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

RX1e-autot ovat olleet pannassa heinäkuisesta Britannian MM-osakilpailusta lähtien. Ranskalaisen Special One Racing -tallin Lancia-auto syttyi ladattaessa tuleen Lydden Hillissä ja lopulta myös tiimin toinen auto ja kaikki muu kalusto tuhoutuivat tulipalossa.

Kansainvälinen autoliitto FIA on ottanut tapauksen perusteelliseen tutkintaan. Tämän vuoksi RX1e-autoilla ei kilpailtu lainkaan Britannian, Belgian eikä Saksan osakilpailuissa.

Pääluokan menopeleillä on ajettu tänä vuonna vain kolme osakilpailua. FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto päätti perjantaina, että RX1e-autoja ei nähdä enää loppukauden kisoissa.

Samalla neuvosto äänesti sen puolesta, että kauden huipentavat Etelä-Afrikan ja Kiinan osakilpailut järjestetään alkuperäisen aikataulun mukaan. Sekä Kapkaupungissa että Hongkongissa ajetaan molemmissa kaksi osakilpailua saman viikonlopun aikana.

Päätöksen mukaan pääluokan huippukuljettajat taistelevat neljässä viimeisessä osakilpailussa kakkosluokan autoilla. RX2e-luokan kilpurit ovat niin ikään täysin sähköisiä, mutta niissä on huomattavasti vähemmän tehoja kuin RX1e-autoissa.

– Rallicrossin promoottori on täysin sitoutunut siihen, että matkustamme Kapkaupunkiin ja Hongkongiin kauden päätöskisoihin. Tärkeintä on se, että maailman parhaat kuljettajat kilpailevat siellä. Olemme täysin varmoja, että pystymme tarjoamaan faneille mahtavan kisaviikonlopun molemmissa kohteissa, MM-rallicrossin promootioyhtiön pomo Arne Dirks sanoi.

Vaikka kausi pyritään viemään kunnialla loppuun, on tästä vuodesta muodostunut todellinen farssi rallicrossin MM-sarjalle. Pääluokassa on kilpaillut vain neljä virallista tallia ja kaikkiaan kymmenen eri kuljettajaa. Nyt talleja on jäljellä enää kolme, kun Special One Racingilla ei ole enää kalustoa.

Sarjan kannalta huolestuttavinta on se, etteivät kilpailut ole houkutelleet katsomoihin yleisöä samalla tavalla kuin joitain vuosia sitten.

Ruotsalaistähti Johan Kristoffersson johtaa rallicrossin MM-sarjaa kolmen ajetun osakilpailun jälkeen 27 pisteen erolla suomalaiseen Niclas Grönholmiin. Ainakin kahdeksan pääluokan kuljettajaa on vahvistanut osallistumisensa Kapkaupungin osakilpailuihin, jotka järjestetään 6.-8. lokakuuta.

Lue myös nämä