Toyotan WRC-tallin tekninen johtaja Tom Fowler on avannut, minkälainen kilpa-auto ensi viikolla ajettavassa Suomen MM-rallissa täytyy olla, jotta voitosta voidaan ajaa.
– Takavuosina kuvailtiin, että Suomen MM-rallin auton täytyy olla asvalttiauto soralla. Se on hyvin erityisellä tavalla säädetty juuri näihin oloihin, Fowler kuvailee Dirtfish-sivustolle.
– Jos Suomen MM-rallin säädöissä olevaa autoa käytettäisiin Sardiniassa, ja vaikka maavara olisi korkeampi, olisi tulos katastrofi. Auto on paljon alempana ja se on jäykempi.
Maallikkona voisi äkkiseltään arvella, että edellinen Viron MM-ralli toimisi hyvänä kisatestinä Keski-Suomen sorateitä varten. Tilanne on kuitenkin toisin.
– Jos muistan oikein, niin ensimmäisellä kerralla Virossa ajoimme hyvin samanlaisella autolla kuin Suomessa. Olimme hyviä tosi nopeilla osuuksilla, mutta Hyundai peittosi meidät pienemmän tien osuuksilla, Fowler summaa.
– Seuraavalla kerralla teimme jo auton suhteen kompromisseja. Auto oli edelleen nopeilla osuuksilla vahva, mutta parempi myös hitailla tieosuuksilla. Itse asiassa viime vuonna me voitimme rallin teknisillä osuuksilla ja pidimme saman vauhtimme nopeilla.
Suomen MM-rallin autot ovat samoja, millä Toyota-kuskit ajoivat Virossa. Auton säätöihin on tehty kuitenkin muutoksia.
– Jokainen kuski testaa päivän ja tekee omat muutoksensa autoon. Olosuhteet ja tienpinta on aika erilainen Viroon verrattuna. Kyllä autot ovat tietyllä tavalla samalla alueella, mutta emme me ainakaan samoilla säädöillä lähde Suomen kisaan.
Jos säädöt naksahtavat kohdilleen, ei autoon tarvitse juuri koskea Suomen MM-rallissa.
– Suomen ralli on olosuhteiltaan tasaisempi. Virossa autolta vaaditaan vähän kaikkea. Suomessa variaatio pätkien välillä on pienempi.
Suomen MM-ralli ajetaan 4.-7. elokuuta.
Katso alapuolelta viime vuoden Suomen MM-rallin parhaat palat.