MM-sarjaa johtava Rovanperä toimi niin sanottuna aura-autona jo perjantaiaamupäivän erikoiskokeilla. Toyotan suomalaistähti ajaa pikataipaleet ensimmäisenä läpi myös iltapäivällä, jolloin olosuhteet saattavat olla vieläkin vaikeammat.
Rovanperän haasteena on se, että kansallisen luokan kilpailijat ajavat lenkkien välillä samoilla erikoiskokeilla.
– Siellä on varmaan 50 kansallisen kilpailun autoa, joten en odota innolla, että pääsen ajamaan niiden uriin, Rovanperä latasi suoraan saavuttuaan perjantain päivähuoltoon.
– Niiden autojen jälkeen urat ovat yleensä aina siellä, missä niiden ei pitäisi olla. Mutta sellaista se on. Toisesta lenkistä voi tulla vaikeampi kuin ensimmäisestä, maailmanmestari arvioi.
Rovanperä ei saanut aamupäivän erikoiskokeille toivomaansa sadetta, mutta suomalainen oli silti hyvässä vauhdissa. Rovanperä pitää hallussaan kakkospaikkaa vain 6,8 sekunnin päässä sorakisaa johtavasta Hyundain Thierry Neuvillesta, kun takana on neljä erikoiskoetta.
Rovanperän mukaan hän ei olisi pystynyt parempaan suoritukseen aamupäivän kolmella erikoiskokeella.
– Ei tässä hirveästi muuta voinut tehdä. Täytyy sanoa, että tulimme aika lailla kaasu pohjassa alusta loppuun, eikä meille tullut mitään virheitä. Tulimme tien täydeltä, Rovanperä kuvaili.
– Irtosoraa oli paljon enemmän kuin olin odottanut. Tiet olivat kuivuneet nuotituksen jälkeen. Esimerkiksi aamun viimeinen pätkä oli täysin kuiva auringonpaisteessa.
M-Sport Fordin Ott Tänak on pitänyt täysin ylivoimaista vauhtia kilpailun alussa. Tänak on voittanut jokaisen erikoiskokeen, mutta ennen kilpailun starttia saamansa viiden minuutin aikasakon vuoksi virolaisella ei ole asiaa kärkisijoille kotirallissaan.
Tänak johtaisi kilpailua kymmenellä sekunnilla ennen Neuvillea, jos hän ei olisi saanut rangaistusta moottorin vaihdosta.
– Ott puski todella kovaa, kun hän pääsi ajamaan hieman puhtaammalla ajolinjalla. Onneksi meidän ei tarvitse taistella häntä vastaan, Rovanperä naurahti.
Perjantaina Viron MM-rallissa ajetaan vielä neljä erikoiskoetta huoltotauon jälkeen.
Katso alta kooste Viron MM-rallin testierikoiskokeen tapahtumista. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.
Viron MM-rallin tilanne EK4/21 jälkeen:
1. Thierry Neuville Hyundai 35.31,0 2. Kalle Rovanperä Toyota +6,8 3. Elfyn Evans Toyota +13,0 4. Esapekka Lappi Hyundai +14,3 5. Teemu Suninen Hyundai +19,6 6. Takamoto Katsuta Toyota +29,7 7. P-L Loubet Ford +30,5 8. Oliver Solberg Skoda +1.32,6 9. A. Mikkelsen Skoda +1.46,1 10. Georg Linnamäe Hyundai +1.56,0 11. Egon Kaur Skoda +1.56,1 12. Gus Greensmith Skoda +1.57,0 13. Sami Pajari Skoda +1.57,2 14. Robert Virves Ford +2.04,1 15. Marco Bulacia Skoda +2.08,9 16. Emil Lindholm Hyundai +2.13,1 xx. Ott Tänak Ford +4.50,0
Viron MM-rallin EK-aikataulu:
Torstai 20.7. 09.01 Testierikoiskoe: Kastre (4,08 km) 20.05 EK1: Tartu vald 1 (3,35 km) Perjantai 21.7. 09.08 EK2: Peipsiääre 1 (24,35 km) 10.01 EK3: Mustvee 1 (17,09 km) 11.44 EK4: Raanitsa 1 (21,45 km) 13.04 Huoltotauko (40 min) 14.42 EK5: Peipsiääre 2 (24,35 km) 15.35 EK6: Mustvee 2 (17,09 km) 17.18 EK7: Raanitsa 2 (21,45 km) 18.21 EK8: Neeruti (7,60 km) Lauantai 22.7. 08.09 EK9: Mäeküla 1 (10,27 km) 09.02 EK10: Otepää 1 (11,15 km) 11.10 EK11: Mäeküla 2 (10,27 km) 12.03 EK12: Otepää 2 (11,15 km) 13.28 Huoltotauko (40 min) 14.56 EK13: Elva 1 (11,73 km) 16.05 EK14: Kanepi 1 (16,48 km) 17.56 EK15: Elva 2 (11,73 km) 19.05 EK16: Kanepi 2 (16,48 km) 20.24 EK17: Tartu vald 2 (3,35 km) Sunnuntai 23.7. 08.09 EK18: Karaski 1 (12,04 km) 09.05 EK19: Kambja 1 (18,50 km) 11.01 EK20: Karaski 2 (12,04 km) 13.15 EK21: Kambja 2 (18,50 km) *Power Stage