Kotiralliaan ajavalla Toyotalla on kisassa kolmoisjohto kahdeksan erikoiskokeen jälkeen. Vaikka ajamatta on vielä kaksi täyttä päivää, on Toyotan unelma kotikilpailun valloittamisesta erittäin lähellä.
Toyota-kuskien jälkeen parhaana Rally1-kuskina on Hyundain Esapekka Lappi, joka on liki neljä minuuttia kärkeä perässä sijalla seitsemän.
– Olen todella onnellinen. Päivä oli erittäin haastava. Osasin odottaa, että draamaa tulee, koska sää oli niin raju. Draamaa tosiaan tuli, mutta jopa enemmän kuin olin odottanut, Latvala huokaisi.
– Toki olimme vähän onnekkaita, kun Takamoto (Katsuta) osui puuhun, mutta pystyi jatkamaan. Onnea oli myös Sebillä (Sebastien Ogier), kun hän törmäsi kaiteeseen. Kuljettajat ovat muuten ajaneet erittäin hyvin ja viisaasti.
Elfyn Evans on rallin piikkipaikalla vajaan kahden minuutin erolla Ogieriin. Kalle Rovanperä on kisassa kolmantena. Japanissa ajetaan asvaltilla, mutta tällä kertaa ensimmäinen lähtöpaikka oli myös pikipinnalla epäsuosiollinen.
– Kallella oli varmasti kaikista kovin homma, kun hän joutui tavallaan avaamaan tietä. Sanoinkin hänelle, että jos voi kärjestä ajaa kovaa, niin antaa mennä, mutta drifting pitää jättää stadion-pätkälle, Latvala veisteli.
– Sille hän vain nauroi, mutta ajoi kuitenkin todella fiksusti koko päivän. Elfyn ajoi tosi hyvän päivän noin vaikeissa oloissa. Hän oli todella nopea. Myös Ogierin päivä oli hyvä, vaikka hän pienen virheen tekikin ja maksoi siitä vähän hintaa.
Kolmoisvoitto on tukevasti Toyotan hallussa. Latvala ei halua estää miehistöjään kilpailemasta, vaikka toki erot ovat venähtäneet. Pikkuisen tuurilaispomo suunnitteli kuitenkin kuljettajiaan rauhoittelevan.
– En pysty mitään ohjeita heille antamaan, koska kaikki mestaruudet on jo voitettu, joten he voivat ajaa täysillä. Yhden asian kuitenkin heille kerron: muistakaa, että on parempi päättää kausi hyvällä fiiliksellä kuin puihin.
Toyotan japanilaiskuski Katsuta tippui kauas kärjestä perjantaiaamun ongelmansa myötä. Iltapäivällä Katsuta kuitenkin tykitti kotiyleisön iloksi kolme pohja-aikaa.
-Taka aloitti aamun ensimmäisen pätkän todella hyvin. Kun näin väliaikojen olevan vihreällä, huolestuin hieman. Takan ajaminen näytti minusta liian nopealta. Sitten se onnettomuus tapahtui, Latvala summasi.
– Onneksi hän pystyi jatkamaan ja korjaamaan auton sekä tuomaan sen huoltoon. Sitten keskustelimme hänen kanssaan. Taka sanoi, että hän haluaa puskea. Sanoin hänelle, että näet nyt sen, että sinulla on kapasiteettia voittaa erikoiskokeita, mutta päästäksesi maaliin voisit nostaa jalkaa kymmenen prosenttia kaasupolkimella ylöspäin. Sekin vauhti riitti loistavasti iltapäivällä.
Japanin MM-rallissa ajetaan lauantaina kahdeksan erikoiskoetta. Kisa päättyy sunnuntaina.