Jari-Matti Latvala ajaa kilpaa isäänsä vastaan – ”Siitä tulee hauskaa”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan WRC-rallitallin päällikkönä tällä kaudella aloittanut Jari-Matti Latvala pääsee verestelemään omia ajotaitojaan lauantaina, kun tuurilainen osallistuu Ähtärissä ajettavaan Mesikämmen-ralliin. 

Latvalan kalustona on oman verstaan historic-auto Toyota Celica GT-4. Vieressä nuottia lukee Toyotan testikuski Juho Hänninen.

Lisää mielenkiintoa kisaan tuo Latvalan isän mukana olo samassa rallissa. Jari Latvala ajaa samanlaisella Celicalla kuin poikansa. Latvala Motorsportin ei tarvitse kilpureitaan kovin kauas viedä, sillä tiimin päämaja Tuurissa on vain vajaan 30 kilometrin rallin tukikohdasta.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun isä ja poika Latvala kilpailevat toisiaan vastaan. Viimeksi vastaava hetki koettiin vuonna 2004.

– Ajoimme toisiamme vastaan vuonna 2004 Joensuussa SM-Itärallissa. Molemmilla oli silloin alla Toyota Corolla WRC. Minulla oli vuoden 1999 painos autosta ja isällä vuoden 1998 malli. Nyt meidän Celicat ovat ihan samalla viivalla, Latvala summaa Dirtfishin sivuilla.

Joensuussa 17 vuotta sitten Jari-Matti oli 26 sekuntia isäänsä nopeampi. Sen jälkeen nuorempi Latvala on kuitenkin ajanut kautta aikain pisimmän uran rallin MM-sarjassa, joten kaiken järjen mukaan Jari-isä jää tällä kertaa aika paljon enemmän.

– Siitä tulee hauskaa. Rallireitti ei ole kovinkaan pitkä, mutta tiet ovat todella hyvässä kunnossa, Latvala tunnelmoi.

Mesikämmen-rallissa ajetaan kaikkiaan neljä erikoiskoetta. Kilpailu käynnistyy lauantaina ennen puoltapäivää, ja viimeinen pätkä alkaa kello 15.02.

Toyotan tuore tallipomo muistelee myös ainoaa kokemustaan legendaarisessa Tunturirallissa kaudella 2006, jolloin autona oli niin ikään Corolla WRC. Samoissa maisemissa ajetaan vajaan kahden viikon päästä Rovaniemen MM-ralli, jossa Latvalan johtama tiimi on ennakkosuosikki.

– Ajoin vuonna 2006 Tunturirallin. Minulta on siitä keikasta hyviä ja huonoja muistoja. Siellä on perinteisesti hyvin pitkiä mutkia. Aluksi en vain pystynyt ajamaan niitä tarpeeksi kovaa, kun itseluottamusta ei ollut. Vihdoin pääsin rytmiin, mutta sitten olinkin lumipenkassa. Meni tunti, kun lapioin autoa irti lumesta, Latvala muistelee naureskellen.

– Se on kuitenkin tyypillistä sille rallille. Lunta voi olla paljon, ja jos penkkaan osuu, ei autolle välttämättä tapahdu mitään, mutta ei sieltä hetkessä pääse pois. Se on kisan luonne.

Rovaniemen MM-ralli ajetaan 26.-28. helmikuuta. Kilpailun osallistujalista julkaistiin perjantaina.

Katso alapuolelta kauden avanneen Monte Carlon MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

Lue myös nämä