Janni Hussilla edessä ensimmäinen iso ralli ulkomailla: ”Totta kai jännittää – valehtelisin, jos väittäisin muuta”

Lauri Joona osallistuu Janni Hussin kartturoimana tällä viikolla Ruotsissa ajettavaan rallin EM-sarjan osakilpailuun.
Janni Hussi ja Lauri Joona
Janni Hussi ja Lauri Joona.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kilpailu toimii Joonalle kenraaliharjoituksena kuukauden päästä ajettavaan Suomen
MM-ralliin.

Rallin SM-sarjassa on menossa kesätauko. SM1-luokan pistekärjessä tällä hetkellä olevalla Lauri Joonalla ei kuitenkaan ole suunnitelmissa aurinkoloma, vaan sastamalalainen kilpailee torstaina alkavassa rallin EM-sarjan Ruotsin osakilpailussa.

– Ruotsin EM-ralli sattui hyvään saumaan, ja toimii kenraaliharjoituksena Suomen MM-rallille, joka on meidän tämän kauden pääkilpailu, kertoo Joona.

Lauri Joona ja kartturi Tuukka Shemeikka ovat ajaneet SM-sarjan lisäksi tällä kaudella valikoituja MM-ralleja. Ruotsissa Joonan kartturina toimii kuitenkin Janni Hussi. Mistään pidempiaikaisesta kartturivaihdosta ei toistaiseksi ole kuitenkaan kyse.

– Tuukalla on työkiireitä, joten tämä on tällainen projektiluontoinen tuuraus. Jannin kanssa ajettiin jo ennen Itärallia testejä, ja uskon että tämä on meille molemmille hyvä kokemus ja tästä on kummallekin hyötyä tulevaisuuteen, kertoo Joona.

Hussi oli kisan aattona innostuneen jännittynyt.

– Totta kai ensimmäinen isompi kisa ulkomailla jännittää, valehtelisin jos väittäisin jotain muuta. Olen valmistautunut huolella ja pyrkinyt tekemään ennakkotyöt mahdollisimman hyvin ja tarkasti. Innolla odotan, että päästään Laurin kanssa starttaamaan kisa, Hussi sanoo.

– Ensimmäinen kosketus yhteiseen tekemiseen Laurin kanssa oli nuotilla Kroatiassa ja vauhtiin päästiin ennen Joensuun SM-kisaa paripäiväisten testien muodossa Imatralla. Jos näitä kokemuksia on uskominen, niin hauskuus ei meidän autosta lopu kesken!

Lauri Joonalle edellinen SM-osakilpailu Joensuussa oli ensimmäinen uudella Skoda Fabia RS Rally2:lla. Ruotsalaisista kesäralleista kokemusta on vielä vähemmän.

– En ole koskaan ajanut Ruotsissa soralla. Tai no jos ei lasketa ensimmäistä Ruotsin MM-ralliani jokunen vuosi sitten, kun lunta ei ollut ja mentiin soralla piikkipyörillä, naurahtaa Joona.

Kaksipäiväisessä Royal Rally of Scandinaviassa ajetaan 16 erikoiskoetta, yhteensä ek-kilometrejä kertyy vähän päälle 180. Kilpailun keskuspaikkana toimii Ruotsin MM-rallistakin aiemmin tuttu Karlstad.

– Ollaan lähellä kotikenttää, mutta vähän erilaista tiestö on ja vähän kapeampaa. Ei ruveta suuria tulostavoitteita sanomaan, mutta koitetaan pitää vauhtia yllä. Rallin EM-sarjan taso on tosi kova, ei uskalla yhtään lähteä veikkaamaan, että mihin väliin sitä
tuloksissa pystyy kiipeämään. Otetaan oppikilsat talteen ja koitetaan ajaa hyvällä sykkeellä. Maaliin on tärkeä päästä, Joona summaa.

Lue myös nämä