Hyundain WRC-tähdeltä tiukka kuitti arvostetulle lehdelle – ”Väärä kysymys!”

Rallin MM-sarjan promoottori vihjaili alkuviikosta, että se käy neuvotteluja jopa kolmen eri autonvalmistajan kanssa liittymisestä mukaan WRC-karkeloihin.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Promootioyhtiön Peter Thul kertoi Autosport-lehdelle, että keskusteluja käydään uusien autonvalmistajien kanssa. Vuoden 2019 ja Citroenin vetäytymisen jälkeen mukana MM-sarjassa ovat olleet vain varsinaiset tehdastiimit Toyota ja Hyundai sekä brittiläinen yksityistalli M-Sport Ford.

– Teemme töitä asian eteen. Olen neuvotellut Andrew´n (Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallijohtaja Wheatley) kanssa jokaisen valmistajan kanssa, joka on osoittanut vähänkin kiinnostusta. Meillä on kaksi tai ehkä kolme vaihtoehtoa, joiden kanssa keskusteluja jatketaan, Thul sanoo lehdessä.

Julkaisu laittoi Twitteriin asian tiimoilta kyselyn, minkä automerkin fanikunta haluaisi mukaan rallipikataipaleille. Valittavina olivat Peugeot, Skoda, Alpine, Lancia, Fiat, Opel, Alfa Romeo, Citroen ja Subaru.

Hyundain WRC-tallin belgialaistähden mukaan tilanne ei ole kuitenkaan läheskään niin ruusuinen, mitä promoottori antaa ymmärtää.

– Väärä kysymys! Parempi kysymys olisi, että pystyykö promoottori ja Kansainvälinen autoliitto FIA pitämään nykyiset (2,5) autonvalmistajaa mukana, Neuville heitti Autosport-lehdelle vastapalloon.

Jo viime vuonna oli spekulaatioita, että Skoda, Alpine sekä Stellantis-yhtiö (mm. Citroen, Lancia, Opel ja Peugeot) olisivat kiinnostuneita rallin MM-sarjasta, jos nykyisiä sääntöjä muutetaan.

Kaikkein olennaisinta olisi, että FIA ja rallin MM-sarjan promootioyhtiö saisivat kauden 2025 säännöt mahdollisimman nopeasti valmiiksi. Kohta on jo liian myöhäistä aloittaa uuden ralliauton kehitystyö, mikäli jokin autonvalmistaja todellakin innostuisi tulemaan mukaan. Nykyiset Rally1-hybridiautot tulivat MM-sarjaan kaudella 2022. Meneillään oleva luokittelujakso päättyy vuoden 2024 jälkeen.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä