Fordin päätös oli merkitsevä rallin MM-sarjan brittiläiselle yksityistiimi M-Sportille. Tallin nokkamies Malcolm Wilson myöntää, että päätös laittoi tiimin suunnitelmat uusiksi.
– Nopea mallin tuotannon lopettaminen tuli meille yllätyksenä, Wilson sanoo saksalaiselle Motorsport Aktuell -lehdelle.
Wilson ja M-Sportin Puolan yksikön johtaja Maciej Woda aloittivat päätöksen jälkeen ison hankintaoperaation. M-Sportin Rally2-, Rally3- ja Rally4-autot pohjautuvat kolmioviseen Fiestaan.
– Me varastoimme 250 Fiestan koria kerroksittain 800 neliömetrin alueelle, Woda toteaa.
Myös M-Sportin Englannin päämajaan hankittiin 120 Fiestan koria, joten ihan lähitulevaisuudessa ei tarvitse pelätä, ettei uusia Fiesta-ralliautoja ole tulossa.
– Seuraavan kolmen tai neljän vuoden aikana jatkamme uusien autojen rakentamista. Voimme taata asiakkaillemme, että vielä senkin jälkeen kaikkia varaosia ja myös uusia koreja on saatavilla, Woda lupaa.
Saksalaislehden mukaan myös Skodan ralliautoyksikkö voi olla lähitulevaisuudessa vastaavan tilanteen edessä. Tshekkiläismerkin nimittäin kerrotaan suunnittelevan Fabia-mallinsa lopettamista.
Ford Fiestaa ehdittiin valmistaa vuodesta 1976 saakka. Vuosikymmenien aikana autosta nähtiin seitsemän eri sukupolvea.
Katso alapuolelta Ruotsin MM-rallin parhaat palat.