M-Sport Fordin rallitallin kehittämä Fiesta Rally3 -auto debytoi MM-sarjassa kaudella 2021 Kroatiassa, mutta nyt Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallipyramidin kolmannelle tasolle ollaan saamassa lisää kilpailua. Renaultin Clio Rally3 tulee kevään aikana markkinoille ja kilpailuissa auto nähtäneen viimeistään alkukesästä.
Fiesta Rally3 rakennetaan M-Sportin Puolan tehtaalla. Yksikön päällikön Maciej Wodan mukaan Renaultin tulo mukaan karkeloihin on pelkästään positiivinen asia.
– En halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta odotan oikeasti innolla Fiestan ja Clion kilpailua. Toivon, että luokka kasvaa koko ajan isommaksi, sillä olen kuullut kommentteja, että ajaisin kyllä Rally3-autolla, mutta kun mukana on vain Fiesta ja en halua ajaa samalla autolla kuin muut, Woda kertoo.
Renaultin Rally3-auto pakottaa myös M-Sportin kehittämään oma kilpuriaan.
– Automme on hyvä, mutta nykyisessä tilanteessa emme voi vain levätä laakereillamme liian pitkään saman tuotteen kanssa. Seuraava askeleemme on tuoda päivityspaketti asiakkaidemme autoihin, Woda sanoo Dirtfish-sivustolla.
Rally3-luokituksen autot ovat nelivetoisia, mutta halvempia ja helpompia ajettavia kuin WRC2-luokassa esimerkiksi nähtävät Rally2-autot. Luokan myötä hyppy kaksivetoisesta nelivetoiseen kilpuriin on pienentynyt. M-Sportin Puolan tehtaan pomo Woda kokee, että Rally3-auto olisi monelle harrastajalle soivempi peli kuin tehokkaampi Rally2-tykki.
– Monet kuskit pyrkivät vain Rally2-autoon, mutta kaikki he eivät osaa käyttää sen auton ominaisuuksia. Olen nähnyt monessa sarjassa, että kun kuski siirtyy Rally2-autosta Rally3:een, niin itse asiassa ajat parantuvat, Woda summaa.
– Se todistaa, että Rally2-autoon tarvitaan hyvin iso sitoutuminen. Tarvitaan tarpeeksi hyvä kuski. Rally3 on sen sijaan helpompi auto ajettavaksi, jolloin myös kilpaileminen voi olla nautinnollisempaa.
Katso alapuolelta WRC3-luokan parhaat palat Ruotsin MM-rallista.