FIA:n rallipomo vakuutti: ”Emme voi tuoda Craigia takaisin, mutta teemme kaikkemme asian selvittämiseksi”

Kansainvälinen autoliitto FIA tutkii tarkasti irlantilaiskuski Craig Breenin kuolemaan johtaneen testionnettomuuden.
Craig Breen onnettomuuspaikka
"Kiss me, I'm Irish." Kuva: Toni Heinonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

33-vuotias Breen kuoli Hyundain testeissä 13. huhtikuuta, kun irlantilainen törmäsi hiljaisella vauhdilla puuaitaan. Yksi aitatolppa oli päässyt tunkeutumaan kuljettajan puoleisesta ikkunasta sisään ohjaamoon. Breen kuoli välittömästi turmapaikalle, mutta kartanlukija James Fulton selvisi ilman fyysisiä vammoja.

– Meillä on käynnissä tutkimukset, jotka jatkuvat edelleen. Emme voi vielä sanoa, aiheuttaako se mitään toimenpiteitä tulevaisuudessa. Voin kuitenkin vakuuttaa, että meillä on hyvin omistautunut joukko ihmisiä tutkimassa asiaa, jotta voimme ymmärtää, miten pitää jatkaa eteenpäin, FIA:n rallijohtaja Andrew Wheatley sanoo Autosportin sivuilla.

– Kaikki olosuhteet, jotka aiheuttivat Craigin onnettomuuden, olivat hyvin poikkeuksellisia. En ole varma, onko asiaan mitään yksinkertaista ratkaisua. Meillä on jo paljon tietoa tapahtuneesta, mutta emme ole vielä siinä tilanteessa, että voisimme kertoa tuloksista. Emme voi tuoda Craigia takaisin, mutta voin vakuuttaa, että teemme kaikkemme asian selvittämiseksi.

Uusissa Rally1-autoissa on hetkellisesti käytössä yli 500 hevosvoimaa, joten myös vauhdit ovat MM-sarjassa kasvaneet. Breenin kuoleman aiheuttanut onnettomuus tapahtui kuitenkin arviolta vain 30 kilometrin tuntivauhdista. Uusissa autoissa on myös kaikkien aikojen vahvin kori suojaamassa kuljettajia sekä kartanlukijoita.

– Tietenkin vauhtia pitää aina miettiä, koska se kasvaa koko ajan. Meillä on huoltoparkki täynnä lahjakkaita insinöörejä, jotka tekevät kaikkensa, jotta auton suorituskyky on parempi. Meidän täytyy FIA:ssa pitää huoli, että vauhti ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä, Wheatley miettii.

– Kaikille meille viimeiset päivät ovat olleet raskaita, koska menetimme hyvän ystävän. On harvinaista, että huipputasolla kuljettaja menehtyy. Kuskien sanoman perusteella he rakastavat kuitenkin nykyisiä autoja. Tietenkin me pohdimme koko ajan, missä mennään.

Kuuntele alta Rallit.fin uusin Rallipodi, jossa vieraillaan Craig Breenin turmapaikalla Kroatiassa. Voit kuunnella podcastin myös Spotifysta tästä linkistä. Juttu jatkuu upotuksen alla.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala korosti Kroatiassa, että autojen turvallisuutta tärkeämpää on miettiä, miten testipätkien turvallisuutta voidaan jatkossa kehittää. Wheatley myöntää, että asia on tapetilla myös FIA:ssa.

– Minusta meillä on aika vahva kontrolli jo nyt testeissä ja päivien määrää on rajattu. Tiimien on tehtävä hakemuksia sekä kisajärjestäjille että FIA:lle testejä varten. Meillä on ohjeita turvallisia testejä varten, mutta tietenkään turvallisuus ei ole samalla tasolla kuin esimerkiksi MM-ralleissa, joita on suunniteltu vuosia, Wheatley tähdentää.

– Tästä traagisesta onnettomuudesta meidän on otettava opiksi, miten muuttaa pienikin todennäköisyys vielä pienemmäksi. Toivottavasti voimme käyttää tietoja ymmärtääksemme, mitä edes pieniä muutoksia voimme tulevaisuudessa tehdä.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä