Tänak täräytti erikoiskokeella lumipenkkaan, mutta pääsi lopulta jatkamaan matkaa. Pian hän joutui kuitenkin pysäyttämään Hyundainsa tien sivuun.
Tänakin jälkeen pätkälle startannut Adrien Fourmaux oli törmätä Fordillaan virolaisen autoon, joka tuli yllättäen eteen mutkan jälkeen. Ranskalaiskuljettajan tilanteen jälkeen paikasta varoitettiin muita kuljettajia.
Ruotsin rallissa toisena oleva Lappi jäi erikoiskokeella kymmenen sekuntia Toyotan Takamoto Katsutan kärkiajasta. Tähän Lapilla oli luonnollinen selitys.
– Osittain se johtui siitä, kun en tiennyt tarkalleen, missä Ott oli tehnyt virheensä. Odotin ensinnäkin sitä mutkaa ja kun tulin hänen kohdalleen, vähensin vauhtia todella paljon. Se oli viitosvaihteen mutka, mutta ajoin sen kolmannella vaihteella varmistaakseni sen, ettei mitään tapahdu, Lappi selvitti.
Samalla Lappi esitti vaatimuksen tuomariston suuntaan.
– Mielestäni minun pitää saada aikahyvitys. FIA (Kansainvälinen autoliitto) on sanonut, että jos on tullut onnettomuus, pitää varmistaa, että kaikki ovat kunnossa eikä pidä ottaa mitään riskejä. Pudotin vauhtia selvästi, jotta en tee mitään tyhmää. Ansaitsen aikahyvityksen, Lappi sanoi.
Toyota-kuski Katsuta johtaa rallia 11,4 sekunnin erolla Lappiin, mutta mahdollinen aikahyvitys nostaisi Lapin japanilaisen kantaan.
Painoa harteille
MM-sarjaa johtava Thierry Neuville on kärsinyt perjantaina ensimmäisestä lähtöpaikasta lumisateessa. Lapin tallikaveri on kilpailussa viidentenä 40 sekunnin päässä kärjestä.
Käytännössä Hyundain menestysodotukset ovat nyt Lapin harteilla.
– Onko mulla hartiat alempana, kun tuli painoa lisää, kun pitää tiimiä kannatella? Lappi letkautti.
Lapin mukaan auto ei ollut aivan mieleinen hänelle erikoiskokeiden ensimmäisellä ajokerralla, mutta tilanteen pitäisi olla parempi iltapäivän lenkillä.
– Ajat ovat olleet ihan jees, mutta sinne myös jää aikaa, kun ajaminen ei tule helposti. Ei se tunnu hirveältä, mutta emme ole vieläkään saaneet autoa sellaiseksi kuin haluaisin. Ajaminen ei tule luonnollisesti ja joudun tekemään liikaa duunia ja nykimään liikaa käsijarrusta.
– Auto voi olla ihan jees toiselle kierrokselle, koska testeissä ajoimme toisen kierroksen olosuhteissa, Lappi sanoi.