Esapekka Lappi ”rengasflopin” suurin kärsijä MM-rallissa – avasi sanaisen arkkunsa aiheesta

Ruotsin MM-rallissa oudosti hajoilleet Pirellin piikkipyörät nousivat otsikoihin.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Esapekka Lappi oli pahin kärsijä, kun pieksämäkeläisen oikeasta etupyörästä kuoriutui pinnoite pois, ja suomalaiskuski suistui tilannetta seuranneessa mutkassa lumihankeen. Myös Lapin tavoin Hyundailla ajava Craig Breen koki vastaavan kohtalon samalla erikoiskokeella lauantai-iltapäivänä.

Breen kuitenkin ehti huomata tilanteen ajoissa, eikä menettänyt kuin muutaman sekunnin. Myös kisan voittanut Fordin Ott Tänak menetti pinnoitteen renkaastaan lauantaina. Tänak ajoi niin ikään mutkan leveäksi rikkonaisella renkaalla, mutta virolaisella oli parempi tuuri matkassa.

Lappi kertoi pyrkineensä unohtamaan tilanteen mahdollisimman nopeasti, vaikka outo rengasrikko oli myös iso turvallisuusriski.

– Emme me käyneet sen jälkeen asiasta keskusteluja. Tiimi on varmaan asiasta jutellut Pirellin kanssa. Minua se ei enää hyödytä mitenkään. Keskustelkoot tiimi Pirellin kanssa, jotta he voivat rauhassa tutkia, mikä se homma oli, Lappi kertoi Ruotsin rallin jälkeen Rallit.fille.

– En kyllä tiedä, selviääkö se ikinä. Eihän se mikään optimaali tilanne ole, kun ajetaan pätkää, jossa keskinopeus on yli 140 kilometriä tunnissa. Pätkä oli vieläpä hiekkaa suuremmaksi osin, joten oli sitten mikä piikkipyörä vain, niin ei siitä ainakaan rengas tykkää.

Italialainen rengasvalmistaja julkaisi viime viikonlopun tapahtumien jälkeen tiedotteen, jossa se kertoi, että tallit saattoivat ajaa liian pienillä rengaspaineilla, mikä Pirellin mielestä aiheutti pinnoitteen yllättävän irtoamisen. Moni on myös epäillyt, että Ruotsin MM-rallin erikoiskokeet olivat yksinkertaisesti liian nopeita. Sen lisäksi toisen lenkin olosuhteissa, kun soraa oli noussut tielle, oli kuormitus renkaalle yksinkertaisesti liian suuri.

– Voihan se olla ilmanpaineesta johtuvaa, mutta vaikea sanoa, kun itselle ei ole ikinä noin käynyt. Ehkä aiemmin on lumiralleissa ajettu hiljempaa. Minun mediamoguli keksikin, että ehkä renkaassa oli väärä nopeusluokka, Lappi jo naureskeli asialle.

Pirelli on nyt kolmatta kautta MM-sarjan rengasvalmistajana. Jaksoon mahtuu uusien Rally1-hybridiautojen esiinmarssi. Uusissa kilpureissa on hybridiyksikön myötä hetkellisesti 150 hevosvoimaa enemmän kuin vanhoissa WRC-autoissa, joka on lisännyt painetta renkaiden kestävyydelle. Pirelli on saanut kritiikkiä renkaistaan joka kausi, kun muun muassa Sebastien Ogier on antanut välillä tiukkaakin palautetta kumeista.

Moni on toivonut, että rallin MM-sarjassa vain yhdellä rengasvalmistajalla ei olisi ”monopolia”, vaan kilpailu sen sijaan avattaisiin. Lapin mukaan tilanne ei ole niin yksioikoinen.

– Se vähän riippuu, miltä suunnalta hommaa katsoo. Mielenkiintoa tulisi varmasti lisää, jos olisi muitakin valmistajia. Talleille tulisi variaatiota, mutta toisaalta voisi taas käydä kalliimmaksi. Koko ajan tuntuu, että säästöjä haetaan, mutta joka asiassa mennään kalliimpaan suuntaan. Kulujen säästäminen ei ainakaan tunnu onnistuvan, Lappi mietti.

Katso alapuolelta Ruotsin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat