Esapekka Lappi paljasti, miten vauhtia löytyi lisää – ”Siis aivan sairaasti”

Esapekka Lapilla on vielä totuttelemista uuteen autoonsa Monte Carlon MM-rallissa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime kauden jälkeen Toyotalta lähtenyt Lappi kilpailee nyt ensimmäistä kertaa Hyundain Rally1-kilpurilla. Perjantaiaamupäivän kolmella erikoiskokeella Lappi joutui antamaan periksi kärjelle ja saapui rengashuoltoon seitsemännellä sijalla vajaan puolentoista minuutin päässä kisaa johtavasta Sebastien Ogierista.

Aamun ensimmäisellä pätkällä Lappi jäi kärkiajasta 18,1 sekuntia ja toisella 16,1 sekuntia. Lenkin päättäneellä pikataipaleella eroa kärkeen jäi enää 7,7 sekuntia.

Lappi paljasti tauolla, että hän oli työstänyt autonsa säätöjä ennen lenkin päätöspätkää.

– Muutin autoa sairaasti jäykemmäksi. Siis aivan sairaasti, Lappi alleviivasi.

– Testeissä kokeilimme tähän suuntaan, mutta ei se silloin toiminut. Nyt menimme vähän ylikin siitä, mitä kokeilimme testissä ja se oli vähän siellä päin. Pikkuisen koetetaan vielä muuttaa lisää. Nyt pystyi jo vähän ajamaan niin kuin haluan.

Lappi arvioi, että Monte Carlon rallia edeltäneessä testissä olosuhteet olivat hieman erilaiset kuin itse kisassa.

– Ilmeisesti testitiellä pito oli aika paljon alhaisempi kuin mitä se on täällä. Auto elää enemmän täällä, painoa menee kulmille, ja sitten takapyörä nousee ilmaan. Nyt kun autoa on jäykistänyt, kaikki renkaat pysyvät maassa. Se helpottaa kummasti, Lappi sanoi.

Lappi on 19,2 sekuntia perässä kuudentena ajavaa Hyundai-tallitoveriaan Dani Sordoa. Toyotan Takamoto Katsuta hiillostaa puolestaan Lappia vain puolen sekunnin päässä.

– Edellisen pätkän perusteella nyt pitäisi pystyä ajamaan vähän kovempaa iltapäivällä.

Perjantai-iltapäivänä ajetaan samat kolme erikoiskoetta toistamiseen ennen yötaukoa.

Katso alta kooste perjantaiaamupäivän erikoiskokeiden tapahtumista.

Lue myös nämä