Entä jos sittenkin vielä kerran, Jari-Matti Latvala? – ”En sano, etteikö olisi kivaa”

Pitkän tauon jälkeen rallin MM-sarjan huipputasolle palannut Jari-Matti Latvala oli oivassa vauhdissa Suomen MM-rallin lauantaiaamun erikoiskokeilla.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ero kisan kärkimies Elfyn Evansiin oli tasaisesti alle sekunnin per kilometri, mikä on myös Toyotan tallipomona normaalisti toimivan Latvalan tavoite. Tuurilai,nen kuitenkin myönsi, että tutuilla Päijälän ja Rapsulan erikoiskokeilla intoa tuppasi olemaa välillä jopa liikaa.

– Oli tosi hyvä fiilis ajaa ja aloin ehkä vähän innostumaan. Juho (kartanlukija Hänninen) sanoi heti, että otetaanpa nyt rauhallisesti. Hän on koko ajan korostanut, että ei analysoida liikaa eikä katsoja aikoja, jotta ajaminen ei karkaa yliyrittämisen puolelle, Latvala sanoi.

– Yritän vain pitää koko ajan samaa rytmiä. En tosiaan halua liikaa aikoja tuijotella. Jos ero Elfyniin on joka pätkällä suurin piirtein 16 sekuntia, se tarkoittaa, että takkiin tulee noin 0,7 sekuntia per kilometri. Se on sopivaa vauhtia meille.

Latvalan asemat kisan viidennellä sijalla ovat sementoituneet, joten mitään ylimääräisiä peliliikkeitä ei edes kannata tehdä.

– Tästä jos nostaisi vauhtia, pitäisi ottaa riskiä. Olen jo nyt huippusijoituksella. Pitää myös ajatella sitä puolta, että on vain maltettava.

Positiivinen paluu rallin MM-sarjaan ykkösluokkaan herättää tietenkin kysymyksen siitä, josko Latvala innostuisi ajamaan lisää MM-ralleja. Kokopäiväinen paluu MM-sarjaan on kenties utopiaa, mutta varmasti tyrkyllä oleva viitostila kotirallista tuo lisää ajatuksia 38-vuotiaan Latvalan päähän.

– En ole koskaan sanonut, että ei koskaan. Tiedän sen kuitenkin hyvin, että jos haluaisi ajaa kärkivauhtia, pitäisi ajaa paljon ralleja ja testiä. Sillä tavalla tason voisi saada takaisin, mutta se vaatisi paljon töitä. En voi kieltää, etteikö se ajaminen olisi mahtavaa ja ettenkö nauttisi siitä valtavan paljon, Latvala totesi.

– Nyt on ollut tämä tallipäällikön homma ja se on vietävä tämän vuoden osalta loppuun rallin jälkeen. En sano, etteikö olisi kivaa ajaa joku ralli tulevaisuudessa. Asioita pitää kuitenkin tarkastella monesta eri kulmasta, että mikä on järkevää.

Suomen MM-rallissa ajetaan lauantaina vielä neljä erikoiskoetta. Kisa päättyy sunnuntaina.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin lauantaiaamun parhaat palat.

Lue myös nämä