MM-sarjaa johtava Rovanperä painoi Toyotallaan kaasu pohjassa Monte Lernon pikataipaleella, kun yhtäkkiä eteen ilmestyi kaksi lehmää. Sorkkaeläimet seisoivat keskellä tietä.
Televisiokuvan perusteella Rovanperä väisti elikkoja ojan puolelta ja pystyi välttämään osuman. Mutta tämä ei ollutkaan koko totuus.
Televisiokuva välittyi auton vasempaan etukulmaan asennetusta kamerasta, josta ei näy, mitä toisessa etukulmassa tapahtuu. Toyotan kartanlukijan puoleinen etukulma tärähti kunnolla lehmään.
– Vähäsen se säikäytti. Jo aiemmin tien laidassa oli yksi lehmä. Huomasin sen ja ajattelin, että se ei vaikuta mitään ja voin mennä kaasu pohjassa ohi. Sitten siellä olikin pari muuta mutkan takana piilossa ja ne olivat keskellä tietä, Rovanperä kertasi.
– Tv:ssä ei näytetty sisäkameran kuvaa. Auton oikea keula on ihan rikki ja nokkapelti on lutussa. Kyllä se (lehmä) lensi siitä ihan näyttävästi. Kunnolla siihen osuttiin, maailmanmestari selvitti.
Kartanlukija Jonne Halttunen kertoi kironneensa kovaan ääneen säikähdettyään tilannetta, mutta onneksi tilanteessa ei käynyt pahemmin.
– Kävi tuuri, ettei hajonnut syyläri, eikä lehmä lentänyt tuulilasille, Rovanperä sanoi.
Kuuntele alta Rallit.fin tuorein Rallipodi! Jaksossa äänessä on muun muassa Teemu Suninen, joka on lähellä huippupestiä rallin MM-sarjassa. Voit kuunnella jakson myös Spotifyssä. Juttu jatkuu upotuksen alla.
Suomalaiskuljettajan mukaan hän ehti hieman miettiä, mitä tilanteessa pitäisi tehdä.
– Ojassa oli isonnäköisiä kiviä, niin sinne ei voinut heti väistää. Menimme siitä välistä. Tuollaisessa tilanteessa alkaa vähän tähtäillä, että mihin sitä väistäisi.
Rovanperä selvitti lähes 50-kilometrisen Monte Lernon erikoiskokeen lopulta kunnialla maaliin saakka. Aikatappiota tosin tuli 40 sekuntia kilpailua johtavaan Sebastien Ogieriin nähden, mutta tämä johtui pelkästään siitä, että Toyota-tähti joutui auraamaan tietä irtosorasta ensimmäisenä autona.
– Kaksi ensimmäistä pätkää menivät ihan hyvin, mutta Monte Lerno oli jo tosi kuiva. Aurinko oli paistanut koko aamupäivän, joten avarat osuudet olivat kuivuneet paljon. Siellä tulikin tukkaan odotetun paljon, sanoi Rovanperä, joka on kilpailussa kahdeksantena 49,5 sekunnin päässä rallia johtavasta Ogierista.
Katso alapuolelta Sardinian MM-rallin testierikoiskokeen parhaat palat. Rallin tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.
Sardinian MM-rallin tilanne EK4/19 jälkeen:
1. Sebastien Ogier Toyota 46.54,4 2. Esapekka Lappi Hyundai +16,3 3. P-L Loubet Ford +22,0 4. Elfyn Evans Toyota +25,9 5. Takamoto Katsuta Toyota +30,1 6. Thierry Neuville Hyundai +30,2 7. Ott Tänak Ford +43,3 8. Kalle Rovanperä Toyota +49,5 9. Teemu Suninen Hyundai +1.49,4 10. A. Mikkelsen Skoda +1.53,2 11. Adrien Fourmaux Ford +1.56,8 12. Sami Pajari Skoda +2.04,4 13. Emil Lindholm Skoda +2.09,2 14. Gus Greensmith Skoda +2.18,6
Sardinian MM-rallin aikataulu (Suomen aikaa):
Torstai 1.6. 10.01 Testierikoiskoe: Loiri Porto San Paulo (2,87 km) 19.05 EK1: Olbia-Cabu Abbas (3,20 km) Perjantai 2.6. 09.40 EK2: Tantariles 20Ris 1 (10,71 km) 10.31 EK3: Terranova 1 (8,41 km) 11.21 EK4: Monte Lerno 1 (49,90 km) 15.32 EK5: Tantariles 20Ris 2 (10,71 km) 16.23 EK6: Terranova 2 (8,41 km) 17.13 EK6: Monte Lerno 2 (49,90 km) Lauantai 3.6. 09.05 EK8: Coiluna-Loelle 1 (16,28 km) 10.03 EK9: Su Filigosu 1 (19,57 km) 11.08 EK10: Erula-Tula 1 (21,92 km) 12.22 EK11: Tempio Pausania 1 (9,04 km) 16.05 EK12: Coiluna-Loelle 2 (16,28 km) 17.03 EK13: Su Filigosu 2 (19,57 km) 18.30 EK14: Erula-Tula 2 (21,92 km) 19.44 EK15: Tempio Pausania 2 (9,04 km) Sunnuntai 4.6. 08.05 EK16: Arzachena-Braniatogghiu 1 (15,22 km) 09.05 EK17: Sardegna 1 (7,79 km) 11.09 EK18: Arzachena-Braniatogghiu 2 (15,22 km) 13.15 EK19: Sardegna 2 (7,79 km)