Kyseessä on Jari-Matti Latvalan johtaman Toyotan rallitallin ensimmäiset soratestit tänä vuonna. Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans aloittivat testirupeaman alkuviikosta ja torstaina oli Esapekka Lapin vuoro pistää GR Yaris Rally1 -hybridiauto koetukselle.
Lappi kokeili testeissä myös varsin rajua ratkaisua, kun Yariksesta oli riisuttu kokonaan pois hybridiyksikköä ja akkuja jäähdyttävä ilmanottojärjestelmä auton takasivulta.
Kauden avanneissa Monte Carlon ja Ruotsin MM-ralleissa kuumuus ei ollut ongelma, kun ilman lämpötila oli nollan tietämillä. Sen sijaan toukokuun lopussa Portugalissa sekä Sardiniassa kesäkuun alussa tilanne on tyystin toinen.
Sardinian testivedoissa oli ilmeisesti tarkoitus kokeilla, miten hybridiyksikkö ja akut toimivat äärimmäisissä olosuhteissa. Kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa hybridiyksikön suurimmilta ongelmilta vältyttiin, mutta Ruotsissa sekä Toyotan Elfyn Evans että Hyundain Ott Tänak menettivät pelin hybridiyksikön vian vuoksi.
Toyota tuskin luopuu ilmanottoaukoistaan tulevissa ralleissa, sillä tarkoituksena on todennäköisesti ollut vain laittaa hybridiyksikkö äärimmäiselle rasitukselle, jotta kaikki mahdolliset viat ja ongelmat saadaan selvitettyä. Hybridiyksiköt toimittaa saksalainen Compact Dynamics, joten tiimeillä ei ole juuri mahdollisuuksia niiden toimintaan vaikuttaa.
Kansainvälinen autoliitto FIA päätti Ruotsin MM-rallin jälkeen, että jatkossa hybridiyksikön vioista johtuvista keskeytyksistä aikasakkoa pienennetään. Normaalisti kuljettaja saa kymmenen minuutin aikasakon per erikoiskoe, joka jää ajamatta. Jatkossa rangaistus on hybridivikojen suhteen vain kaksi minuuttia pikataivalta kohden.
Perjantaina Toyotan Sardinian testit päättää japanilaiskuski Takamoto Katsuta. Toyotan testiporukka siirtyy Sardiniasta suoraan Kroatiaan, jossa talli ajaa kisaa valmistavat testit huhtikuun alussa. Kroatian asvalttiralli kaasutellaan 21.-24. huhtikuuta.
Katso alapuolelta Ruotsin MM-rallin parhaat palat.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,399892″ ap mute]