Argentiinan MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi lauantain reitin.
Lauantai
Aikataulu Suomen ajassa 13.47 EK9 Tanti - Mataderos 1 13,92 km 14.38 EK10 Mataderos - Chuchilla Nevada 1 22,67 km 15.25 EK11 Chuchilla Nevada - Characato 1 33,65 km 17.26 EK12 Parque Tematico 2 6,04 km 18.02 HUOLTO Carlos Paz 19.17 EK13 Tanti - Mataderos 2 13,92 km 20.08 EK14 Mataderos - Chuchilla Nevada 2 22,67 km 20.55 EK15 Chuchilla Nevada - Characato 2 33,65 km YHTEENSÄ 146,52 km
Lauantain pätkät ajetaan Cordoban länsi- ja luoteispuolella. Pätkät sijaitsevat lähellä toisiaan ja ne pohjautuvat kolmeen tiehen, joilla on ajettu usein viime vuosina – lähtö- ja maalilippujen paikkaa on vain vaihdeltu hieman vuodesta toiseen.
Päivä alkaa Tanti – Mataderosin erikoiskokeella, joka ajettiin ensimmäistä kertaa viime vuonna. Tälle vuodelle se onkin säilynyt muuttumattomana. 14 kilometrin mittaisena se on rallin lyhyin tavallinen erikoiskoe.
Pätkän aluksi ajetaan kilometrin mittainen asvalttiosuus Tantin kylässä. Sitten kurvataan soratielle, joka on kovapintainen mutta röykkyinen ja tekninen. Penkkojen sijasta tietä reunustavat nyt isot kivet ja kalliot. Tien luonne säilyy samanlaisena kun kivutaan ylös vuorelle, vaikkakin välissä on sekä pehmeämpiä että nopeampia osuuksia. Tosin vasta juuri ennen maaliviivaa päästään kiihdyttämään todella pitkä suora.
Vain muutama kilometri edellisen maalista samalla tiellä alkaa seuraava pätkä Mataderos – Chucilla Nevada. Tänä vuonna pätkä alkaa 6,3 kilometriä aiemmin kuin viime vuonna, ja tämä onkin koko rallin ainoa ennen ajamaton osuus. Maalilippu on sen sijaan samassa paikassa kuin ennenkin, joten pätkä on nyt 22 kilometriä pitkä. Vuosina 2016 ja 2017 pätkä ajettiin puolestaan jopa 38 kilometrin mittaisena.
Tie on edelleen kovapintainen kuten edelliselläkin, mutta nyt vain hieman röykkyinen. Uudella alkuosalla on tiukkoja mutkia ja vuorelle kiipeämistä, mutta viime vuoden pätkän startista eteenpäin alkaa kovavauhtinen laskettelu alaspäin, ja sitten taas kivutaan hitaammin.
Pätkän puolivälin paikkeilla tulee todella nopea osuus, jossa on pitkiä suoria ja niiden väliset mutkatkin melko nopeita. Tällä osuudella Kris Meeke kaatoi Citroenin todella hurjan näköisesti vuonna 2017.
Juuri ennen maalia käännytään hieman pienemmälle tielle, mutta suurin osa tästä tiestä säästetään seuraavalle pätkälle. Viime vuonna risteysalueella oli pahaa sumua, ja Andreas Mikkelsen käväisi penkan puolella.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,259227″ ap mute ]
Ei ole vaikea uskoa, että tämä oli viime vuonna rallin nopein pätkä 116 km/h:n keskinopeudella. Uuden alkuosan teknisempi osuus tulee laskemaan tätä, mutta silti pätkä kilpailee rallin nopeimman tittelistä Las Bajadas – Villa Del Diquen kanssa.
Edellistäkin lyhyemmän siirtymän jälkeen ajetaan rallin pisin erikoiskoe, 33-kilometrinen Chucilla Nevada – Characto. Tänä vuonna sitä on lyhennetty maalipäästä seitsemällä kilometrillä, mutta lähtö on samassa paikassa kuin aiemmin.
Koska edellisen pätkän lopussa käännyttiin pienemmälle tielle, sellaisella nyt myös jatketaan. Tien kapeudesta ja röykkyisyydestä huolimatta alkuosalla ajetaan kovaa. Reunoillakin on taas penkat kivien ja kallioiden sijasta.
Viime vuonna Craig Breen ja Esapekka Lappi ajoivat tällä osuudella ulos. Breenin auto kaatui, Lappi taas oli onnekkaampi Janne Fermin nuottivirheestä johtuneessa ulosajossa. Onnekas oli tavallaan myös Kris Meeke, joka selvisi renkaanvaihdolla.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,259230″ ap mute time=”85″ ]
Sen sijaan onni ei ollut Jari-Matti Latvalan matkassa vuonna 2016 kun Volkswagen Polosta hajosi jousitus ja auto kaatui rajusti. Tällä kertaa ei ainakaan vika ollut kuljettajassa.
Puolivälin paikkeilla pätkä muuttuu vähitellen entistäkin kapeammaksi ja röykkyisemmäksi. Monin paikoin tien reunoissa on myös isoja kiviä. Mutkat ovat myös koko ajan toistaan teknisempiä, joten pätkä muuttuu koko ajan hitaammaksi.
Viitisen kilometriä ennen maalia käännytään risteyksestä kovapintaisemmalle tielle, jossa ajetaan ensin kovaa kunnes ylitetään syvä joki hitaasti. Tämän jälkeen loppuosa ajellaan teknisiä mutkia maaliin asti.
Ennen puolen päivän huoltoa ajetaan Parque Tematicon yleisöpätkä perjantain tapaan. Tämä kahden auton rata on kuusikilometrisenä kauden pisin yleisöerikoiskoe ja myös monien kuljettajien suosikki. Nämä kapeat tiet ovat hyvin luonnollisen oloisia eikä reitillä ole shikaaneja tai keinotekoisia hyppyjä. Tien pohja on jopa hieman röykkyinen ja reunoissa on penkat, joista voi ottaa hieman tukea. Tämän pätkän keskinopeus on itse asiassa kovempi kuin sunnuntain varsinaisilla erikoiskokeilla!