M-Sportin uuden kilpurin debyytti ensi viikolla – Audilta synkempiä uutisia

Rallin MM-sarjasta tuttu M-Sport-talli jatkaa valmistautumistaan kohti ensi vuoden alussa ajettavaa Dakar-rallia.
Ford Ranger T1+
Ford Ranger T1+ -kilpuri vauhdissa testeissä. Kuva: Drew Gibson
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport on kehittänyt yhteistyössä Neil Woolridge Motorsportin ja Ford Performancen kanssa Ford Ranger T1+ -autoa aavikkoralleja varten. Auton debyytti nähdään ensi viikolla Espanjassa järjestettävässä Baja Aragon -erämaakilpailussa.

Espanjassa Ford Rangerilla kilpailevat Dakar-konkari Nani Roma ja auton kehitystyössä alusta asti mukana ollut Gareth Woolridge.

Espanjalaiskuljettaja Roma, 51, on osallistunut legendaariseen Dakar-ralliin peräti 25 kertaa. Hänellä on ollut merkittävä rooli Ford Rangerin testityössä.

– Työskenteleminen Ranger T1+ -auton kehitystyössä on ollut mukava prosessi. Auto on muuttunut paljon ensimmäisestä testistäni verrattuna edelliseen testin, jonka saimme hiljattain päätökseen Marokossa. Mekaanikot ja insinöörit ovat tehneet ensiluokkaista työtä auton vakauden kanssa, ja samalla auton luotettavuus ja suorituskyky ovat parantuneet, Roma kertoo M-Sportin tiedotteessa.

– Ranger on vahva auto. Meillä on vielä muutamia osa-alueita työstettävänä, mutta auto on jo nyt hyvällä tasolla, espanjalainen vakuuttaa.

Rangerin todellisesta kilpailukyvystä saadaan ensimmäinen maistiainen Baja Aragonissa, mutta todellinen testi koittaa ensi tammikuussa, kun Dakar-ralli ajetaan Saudi-Arabiassa.

– M-Sport on hyvin organisoitu tiimi. Vaikka he ovat nyt täysin erilaisessa ympäristössä, josta heillä ei ole kokemusta, he ovat nopeasti ymmärtäneet, mitä tähän haasteeseen vaaditaan, Roma sanoo.

– Olen voittanut Baja Aragonissa yhdeksän kertaa, neljästi moottoripyörällä ja viidesti autolla, joten olisi todella erityistä ottaa kymmenes voitto Fordilla tämän uuden projektin kanssa. Tähtäimessäni on aina voitto etenkin kotikilpailussani, mutta tällä kertaa tilanne on hieman erilainen. En ole kilpaillut puoleentoista vuoteen, ja ympäristö on minulle uusi. Emme tiedä tarkalleen, missä olemme muihin tiimeihin verrattuna, mutta Espanjassa meillä on täydellinen tilaisuus ottaa siitä selvää.

Siinä missä M-Sport valmistautuu kohti ensimmäistä Dakariaan Rangerilla, saksalaisvalmistaja Audi kertoi tällä viikolla puolestaan synkempiä uutisia liittyen Dakar-projektiinsa. Saksalainen Motorsport-Magazin uutisoi, että Audi päättää Dakar-projektinsa ensi tammikuussa ajettavan kilpailun jälkeen.

Sähkömoottoreita hyödyntävä Audi RS Q e-tron -auto debytoi Dakarissa vuonna 2021. Espanjalaiskonkari Carlos Sainz, ranskalainen Dakar-mestari Stephane Peterhansel ja ruotsalainen Mattias Ekström ovat olleet mukana Audin projektissa alusta saakka.

Jatkossa Audi satsaa kaiken panostuksensa F1-sarjaan, johon se on suuntaamassa vuonna 2026.

Hiljattain uutisoitiin, että Sebastien Loeb osallistuu Dacialla vuoden 2025 Dakar-ralliin. Katso alta video aiheesta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat