WRC-tallipomolta huolestuttavia kommentteja – ”Odotan yhä vihreää valoa”

Andrea Adamo
Andrea Adamo. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundai Motorsport ei ole vielä aloittanut uuden Rally1-hybridiauton kehittämistä ensi vuotta varten, kertoo tallipäällikkö Andrea Adamo.

Toyota on kehittänyt uutta kilpuria MM-sarjan pääluokkaan jo tovin ja tallin odotetaan aloittavan hybridikilpurin testaamisen maaliskuun puolella. Myös Fordeilla kilpailevassa M-Sport-tiimissä on kääritty hihat ja töitä paiskitaan tulevan ralliauton parissa.

Adamon mukaan Hyundailla tilanne on toinen. Saksassa päämajaansa pitävä tiimi ei ole vielä edes aloittanut uutta projektia.

– Kun saan luvan vuoden 2022 autoon, alan tehdä töitä sen eteen. Olen tyytyväinen Malcolmin (M-Sportin pomo Wilson) ja Toyotan puolesta, että he ovat edellä. Toivotan kaikkea hyvää heille, Adamo kertoi DirtFish-sivustolle.

– Emme ole vielä aloittaneet, koska minulla ei ole budjettia eikä valtuutusta, italialaispomo sanoi.

Vuoden 2022 hybridiautojen säännöistä käytiin pitkä vääntö, minkä vuoksi uuden sukupolven autojen kehitystyölle on äärimmäisen vähän aikaa. Tiimien pitäisi saada piakkoin uudet hybridiyksiköt käyttöönsä.

Toyota ja M-Sport ovat varmuudella jatkamassa MM-sarjan uudella aikakaudella, mutta Adamon kommentit ovat huolestuttavia ajatellen Hyundain tulevaisuutta.

– Tiimimme nimi ei ole ”Adamo Motorsport”. Hyundain johtoporras ei ole vielä täysin vakuuttunut hybrideistä, joten odotan yhä vihreää valoa.

– Olen Andrea Adamo, pieni italialainen maahanmuuttaja, joka asuu Saksassa ja joka yrittää tehdä parhaansa moottoriurheilun parissa. En ole kukaan lähettämään kiristyskirjeitä Hyundain johdolle ja sanomaan, että tässä hommassa on aikaraja.

Adamon mukaan Hyundai Motorsport on valmis rakentamaan uuden auton pikaisellakin aikataululla, jos eteläkorealainen autonvalmistaja antaa WRC-tiimilleen budjetin.

– Kaikki tietävät kuitenkin sen, että mitä myöhemmin aloitamme, sitä enemmän meillä on kiinni otettavaa myöhemmin. Jos emme ole mukana, toivotan kaikkea hyvää muille (M-Sportille ja Toyotalle), Adamo totesi.

Adamo ei osannut arvioida, kuinka suurella todennäköisyydellä Hyundai on mukana MM-sarjassa ensi kaudella.

– Tähän mennessä olen tehnyt kaikkeni tukeakseni Kansainvälistä autoliittoa FIA:a. Ostimme kaksi hybridiyksikköä, koska FIA pyysi meitä ostamaan kaksi yksikköä, jotta asiat menisivät eteenpäin. Olen iloinen, että autoimme heitä rahallisesti, mutta en voi tehdä enempää.

Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan helmikuun lopussa Rovaniemen ympäristössä.

Katso alta rallin MM-kauden avauskisan Monte Carlon osakilpailun parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat