Thierry Neuville lausui mielipiteensä – saako Kalle Rovanperä uuden edun?

Hyundain Thierry Neuvillella on kaksijakoiset mietteet rallin MM-sarjan isosta uudistuksesta.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Alkavalla kaudella rallin MM-sarjan pääluokassa on jaossa pisteitä täysin uudenlaisella kaavalla. Lauantai-illan tilanteen perusteella myönnetään isoimmat pisteet ja lisäksi sunnuntaina on tarjolla erilliset päiväkohtaiset pisteet sekä lisäpinnat Power Stagelta.

Joulukuussa julkaistu uusi systeemi on saanut osakseen myös kritiikkiä. Eniten närää on herättänyt se, että rallin varsinainen voittaja ei välttämättä saakaan suurinta pistepottia koko viikonlopulta.

Toisaalta muutoksella päästäneen eroon sunnuntain köröttelystä, joka on ollut yksi näkyvistä ongelmakohdista rallin MM-sarjan osakilpailuissa. Aiemmin renkaiden säästely on ollut hyvinkin yleistä sunnuntaisin ennen Power Stagea, kun yleiskilpailun tilanteessa erot ovat venähtäneet selviksi.

Neuvillen mukaan muutos estää ”tylsät” sunnuntait, mutta toisaalta se voi suosia osa-aikaisia kuljettajia – kuten maailmanmestari Kalle Rovanperää, Sebastien Ogieria ja Hyundain Esapekka Lappia. Esimerkiksi Rovanperän ei tarvitse tehdä auraajan töitä eli ajaa kärkiautona sorakisojen avauspäivinä. Tämä tehtävä lankeaa MM-sarjaa johtavalle autokunnalle.

– Uudistus tuo lisää jännitystä ja myös hieman strategiaa. Mutta varmasti ne kuljettajat, jotka starttaavat hyvältä lähtöpaikalta, saavat isot pisteet jo lauantai-illalta, Neuville kertoi Motorsport.comille.

– Jos perjantaina starttaa ensimmäisenä autona ja lauantaina saa hieman paremman lähtöpaikan, silloin yrittää saada hieman aikaa takaisin yhdessä päivässä, jotta saisi pisteitä. Joten siitä tule haastavaa, belgialaistähti lisäsi.

Lauantai-iltana rallin kärjessä olevan kuljettajankin pitää miettiä tarkkaan taktiikkaansa, sillä sunnuntaina pitää päästä maaliin saakka saadakseen myös lauantain pisteet tilille. Jos taas sunnuntainakin ajaa kovaa, tulee pisteitä enemmän tilille.

– Se ei ole enää mahdollista, että lauantai-iltana johtaa 20 sekunnilla ja sunnuntaina keskittyy eron kontrolloimiseen. Nyt sunnuntaiaamuisin on ongelma ratkaistavana, Neuville sanoi.

– Lopulta voittaja on se, joka on palkintokorokkeen keskipaikalla. En vain ole varma, voiko voittoon olla tyytyväinen, jos ei saa mukaansa eniten pisteitä.

Uusi pistejärjestelmä on ensimmäisen kerran testissä reilun kahden viikon kuluttua ajettavassa Monte Carlon MM-rallissa.

Näin uusi systeemi toimii

Ensimmäisen kerran pisteitä on jaossa jo lauantai-iltana, jolloin yleiskilpailun tilanteen kymmenen parasta saa kiinnityksen pisteisiin. Voittajalle on luvassa 18 pistettä, kakkoselle 15, kolmoselle 13 ja neljännestä sijasta eteenpäin järjestelmällä 10-8-6-4-3-2-1.

Lunastaakseen lauantai-illan pisteet autokunnan on päästävä maaliin myös sunnuntain erikoiskokeet.

Lisäksi sunnuntain erikoiskokeilta jaetaan erikseen pisteitä seitsemälle parhaalle. Päivän nopein kuljettaja kuittaa seitsemän pistettä ja seitsemäs puolestaan yhden pinnan.

Jos kuljettaja keskeyttää sunnuntaina, hän menettää kokonaan lauantain pistepottinsa, ja tuloksena on nollakisa. Keskeyttäneen takana olleet kuljettajat nousevat pykälän ylöspäin lauantain pistetaulukossa.

Lisäpisteitä on vielä jaossa Power Stage -pätkältä aiemmilta vuosilta tutulla systeemillä. Viikonlopun maksimipistemäärä pysyy siis 30 pinnassa, mutta laskukaavassa on nyt entistä enemmän muuttujia.

Lue myös nämä

  • Uusimmat