Teemu Suninen huokaili Lapin kohtaloa – ”Olisi voinut olla itselläkin tilannetta”

Hyundain Rally1-autolla toista osakilpailua ajava Teemu Suninen on Suomen MM-rallissa perjantain aamupäivän lenkin jälkeen viidennellä sijalla.
Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tallikaveri Esapekka Lapin rajun ulosajon jälkeen Sunisen asema tiimissä muuttui. Nyt suomalaiskuskin täytyy lähteä ajamaan edellä meneviä kuskeja kiinni. Pelkkä varmistelu ei enää riitä.

– Pitää ruveta ajamaan kovempaa. Nyt olemme kakkosautona ja tehtävänä on tuoda pisteitä. Aamupäivän lenkki oli vaikea. Siellä oli paljon tosi märkiä ja liukkaita kohtia. Onneksi pääsimme pätkät maaliin, sillä aika moni koki yllätyksiä, Suninen sanoi.

Myös Sunisella oli oma tilanteensa Halttulan erikoiskokeella, jossa Lappi sortui ulosajoon. Aivan pätkän lopussa tiukassa oikealle kääntyvässä mutkassa perä kävi jo ojan puolella.

– Pikkaisen säikähdin jarrutuksessa. Yritin sen jälkeen tehdä sen, mitä tehtävissä on. Sain pelastettua kaasulla tilanteen, Suninen huokaisi.

– Ennen vikaa pätkää tuntui, että olisi vähän varaa kiristää. Siellä oli kuitenkin tilanteita ja liukkaita paikkoja. Sinne ei ainakaan isommalla riskillä kannata lähteä.

Sunisen mukaan Lapin ulosajokohta oli erittäin haastava.

– Olihan se aika kovavauhtinen paikka. Porukka rupeaa ryömimään sisältä ja mutaa nousee lisää tielle. Se teki tiestä liukkaa. Siinä olisi voinut olla itselläkin tilannetta, jos olisi ilman varoitusta siihen mennyt, Suninen tunnusti.

Latvala nousi ruksaamalla

Jari-Matti Latvala on noussut rallissa jo viidenneksi muiden kuljettajien keskeytysten myötä. Lähes kaiken nähnyt ja kokenut tuurilainen kuvaili omaan tyyliinsä entisen tallikaverinsa Esapekka Lapin kohtaloa.

Janne (kartanlukija Ferm) oli hyvin siellä varoittamassa. Siinä tullaan kovavauhtiseen oikeaan, joka putoaa alamäkeen. Sitten tulee lyhyt vasen, jossa jo leikataan. Sen jälkeen tulee oikea, missä nousee myös mutaa. Se oli sateen jälkeen kiillottunut ja oli tosi liukas paikka, Latvala kuvaili.

– Hän varmaan oli tullut liian rohkeasti ja leikkaus oli yllättänyt, koska näytti, että EP oli ajanut ulos jo ennen mutkaa. Hän ei koskaan päässyt mutkaan kunnolla sisään ja siitä sitten ulos.

Latvalan tavoitteena oli, ettei hän häviäisi yli sekuntia per kilometri tallinsa ykköstähdelle Kalle Rovanperälle. Kisaa johtava nuori suomalainen repi reilun 50 kilometrin aikana Latvalaan eroa 47,6 sekuntia, joten tavoite täyttyi ainakin perjantaiaamuna.

– Tiedettiin se, että meidän vauhtimme ei kärkeen riitä. Tietysti nyt on ruksaamalla noustu. Yllättävän paljon on ollut tapahtumia. Aina Suomessa tulee tapahtumia, mutta nyt jo ensimmäisellä lenkillä sattui yllättävän paljon. Onneksi itsellä on ollut maltti päällä ja jaksettu ajaa omaa vauhtia. Sen myötä on noustu tuloksissakin, Latvala summasi.

Kartanlukija Juho Hänninen on tarvittaessa rauhoitellut Latvalaa, jos meno on meinannut yltyä liian raikkaaksi.

– Kyllä sieltä on kommenttia tullut jatkuvasti. On tullut positiivista ja sellaista hyvää suoraakin palautetta. Hauskinta oli Lankamaalla, kun tultiin viimeiseen risteykseen, niin Juho löi jo viimeisessä mutkassa nuottivihkon kiinni ja sanoi, että kiitos tästä pätkästä, Latvala naureskeli.

– Halttulan maalissa ei oltu edes vielä maalilipulla, kun hän alkoi jo spekuloimaan pätkää. Kyllä meillä hauskaa on ollut ja Juho on kontrolloinut minun ajamistani hyvin.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin perjantain aamupäivän erikoiskokeiden parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat