Toisaalta pieksämäkeläinen osoitti hyvää vauhtia, mutta lauantaiaamun rengasrikko vesitti mahdollisuudet hyvään tulokseen. Lappi itse koki, että Otepään erikoiskokeen alussa sattunut rengasrikko oli puhtaasti huonoa onnea. Rengas lähti vanteelta hypyn alastulossa.
– Minusta se oli huonoa onnea, vähän samoin kuin kesäkuussa Sardiniassa (törmäys maakiveen). Välillä se vetää mielen matalaksi. Olin valmistautunut hyvin, keskityin ja kaikki sujui hyvin. Sitten jotain tuollaista tapahtuu, Lappi palaa viime viikonlopun tapahtumiin Dirtfishin sivuilla.
Ilman rengasrikkoakaan Lapilla ei olisi ollut jakoja tallikavereiden Kalle Rovanperän ja Elfyn Evansin vauhtiin. Sen sijaan Hyundain tähtikuskit Thierry Neuvillen ja jopa Ott Tänakin suomalaiskuski olisi voinut haastaa.
– Minusta ajamiseni on ihan ok. Oli siellä muutama huono pätkä, mutta yleisesti ottaen kaikki sujui hyvin. Elfynin ja Kallen vauhtiin en voi nyt vastata. Siinä on liikaa riskiä. Tuntui, että pätkät menivät hyvin, mutta silti he menivät koko ajan kovempaa, 31-vuotias Lappi selvittää.
– Ehkä Kallen osalta ajaminen ei tunnu siltä, että siellä olisi riskiä. Minullakin oli sama tilanne aiemmin, mutta ehkä en ole enää tarpeeksi nopea. Toki kun tietää, että ei aja voitosta, niin jättää helposti pienet riskit ottamatta. Sieltä ne erot tulevat.
Toisaalta Lapin tehtävä Toyotan kolmoskuskina on nimen omaa turvata valmistajien pisteitä. Tällöin yltiöpäisiin riskeihin ja väkisin voittotaisteluun pyrkiminen ei edes ole järkevä lähtökohta. Lappi kuitenkin toivoo vielä jossain tämän kauden kisassa pääsevänsä voittokamppailuun mukaan.
– Jo Sardiniassa minusta tuntui, että olisin pystynyt siihen. Vauhti on ollut tänä vuonna kaikilla alustoilla hyvää, joten miksi se ei olisi mahdollista? Lappi miettii.
Seuraava mahdollisuus voittotaisteluun Lapilla on kotiteillä elokuun alussa. Suomen MM-ralli kaasutellaan 4.-7. elokuuta.
Katso alapuolelta Viron MM-rallin parhaat palat.