Toki belgialaistähti on kerran aiemminkin ollut palkintosijoilla Virossa, mutta perinteisesti mies ei ole nopeissa sorakisoissa viihtynyt. Neuville myönsi jo ennen kisaa, että sai paljon tukea auton säätöjen valinnassa Esapekka Lapilta.
Keski-Suomen sorateillä Neuville on yltänyt palkinnoille vain vuonna 2013, kun belgialainen ajoi Fordin ratissa toiseksi. Kaudeksi 2014 Neuville siirtyi Hyundaille, eikä ole sen jälkeen podiumia Jyväskylässä hätyytellyt.
Tällä kertaa Neuvillen olisi käytännössä pakko yltää Suomen MM-rallissa korkealle. Mestaruustaistelussa Toyotan Kalle Rovanperä on nimittäin karannut jo 58 pisteen päähän.
– Palkintosija Suomessa olisi hyvin tärkeää mestaruuskamppailua ajatellen. Vaikeaa se on varmasti. Suomen kisaa on aina vaikea ennakoida. Nuotituksessa on vaikea arvioida, kuinka kovaa eri kohtiin pitää ralliautolla ajaa. Toki kokemukseni vuosien takaa auttaa, Neuville miettii.
– Rengasvalinta on ainakin helppo. Vain pehmeät renkaat toimivat Suomessa, vaikka lämpötilat olisivat korkealla. Rengaskuluma ei ole merkitsevää.
Kuuntele alta Rallipodin tuorein jakso, jossa ruoditaan tulevaa Suomen MM-rallia ja Kalle Rovanperän tulevaisuutta! Voit kuunnella sen myös Spotifyssä täältä. Muista pistää Rallipodi tilaukseen! Juttu jatkuu upotuksen alapuolella.
MM-sarjaa johtava Rovanperä on suuri ennakkosuosikki kisaan ensimmäisestä lähtöpaikastaan huolimatta. Neuvillen tallikavereista varsinkin Lappi menee myös varmasti alusta saakka kaasu pohjassa. Hyundain belgialaistähti tunnustaakin, että palkintosija on tiukassa.
– Auton pitää olla tosi tarkka ohjattava sekä suojaukset kunnossa hyppyreiden alastuloja varten. Kilpailu tulee varmasti olemaan huimaa, Neuville summaa.
– Mukana on paljon kuskeja täältäpäin ja heitä on varmasti vaikeaa voittaa. Olemme silti luottavaisia itseemme ja autoomme, sillä onhan alla palkintosija Virosta.
Suomen MM-rallin ensimmäinen erikoiskoe ajetaan torstai-iltana Jyväskylän keskustassa Harjulla.
Katso alapuolelta, kuinka Esapekka Lappi testasi Suomen MM-rallia varten.