Rallin MM-sarjan pääluokan uusi pistejärjestelmä on ensimmäistä kertaa testissä Montessa. Sääntömuutos ei ole juurikaan kerännyt kehuja kuljettajilta ennen kauden avausta, eikä Toyotan ranskalaistähtikään ole systeemin fani.
Uusi pistejärjestelmä on pähkinänkuoressa seuraavanlainen: Lauantaina on jaossa ehdolliset pisteet kymmenelle parhaalle siten, että yleiskilpailussa ykkösenä olevalle on luvassa 18 pistettä, kakkoselle 15 pistettä, kolmoselle 13 pistettä ja neljännestä sijasta eteenpäin systeemillä 10-8-6-4-3-2-1. Saadakseen lauantain pisteet on päästävä rallin maaliin sunnuntaina.
Sunnuntaina on puolestaan tarjolla pisteitä päätöspäivän seitsemälle nopeimmalle kuljettajalle. Sunnuntain pätkien nopein kuittaa seitsemän pistettä ja kakkosesta eteenpäin pisteitä jaetaan 6-5-4-3-2-1. Ja kaiken tämän päälle on vielä Power Stage -erikoiskoe rallin päätteeksi vanhalla tutulla systeemillä – eli viimeisen erikoiskokeen viisi parasta palkitaan pistesysteemillä 5-4-3-2-1.
Kuuntele alta Rallipodin uusin jakso! Voit myös kuunnella sen Spotifystä. Podcastissa pääsevät ääneen Kalle Rovanperä, Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala. Pistä Rallipodi seurantaan Spotifyssä! Juttu jatkuu upotuksen alla.
Muutoksella on pyritty siihen, että sunnuntaina kuljettajat eivät enää köröttele ja säästele renkaitaan Power Stagelle.
– Sunnuntaipäivistä saattaa tulla mielenkiintoisempia, mutta silti tämä on väärin. Voittoa aliarvostetaan täysin, Ogier tokaisi Gapin huoltoalueella ennen kotikilpailuaan.
Erikoista systeemissä on se, että rallin lopputulosten perusteella ei jaeta mitään pisteitä.
– Tästä on tehty monimutkaista, eikä iso yleisö ymmärrä sitä. Ainoastaan rallinörtit tajuavat. Jotkut saattavat miettiä, että ”tämä kaveri voitti, mutta hän ei saanut eniten pisteitä – miten se on mahdollista?” Niin tulee käymään jossain vaiheessa, Ogier povasi.
Kahdeksan kertaa rallin maailmanmestaruuden voittanut Ogier ei näe juuri mitään hyvää muutoksessa.
– En ymmärrä, mitä he oikein ajattelivat, kun he tekivät tämän. En pysty ymmärtämään, Ogier jyrähti.
– Jos jollain on ongelmia rallin alussa, hän voi sen jälkeen säästellä renkaitaan ja autoaan koko viikonlopun, jotta voi puskea täysiä sunnuntaina ja napata 12 pistettä. Sitten taas kuljettaja, joka on paiskinut hommia perse ruvella koko viikonlopun, voi saada ehkä vain 18 pistettä lauantai-iltana. Se ei ole loogista, ranskalaistähti painotti.
Monte Carlon MM-ralli ajetaan tänä vuonna Ogierin kotiseudulla Gapin kaupungin ympäristössä. Osan kaudesta ajavalla Toyota-kuskilla on sauma yltää huikeaan lukemaan kotikilpailussaan, sillä hän metsästää jo kymmenettä voittoaan klassikkokisasta.
– En juurikaan välitä pisteistä. Minulle selkeä ykköstavoite on koko rallin voitto, Ogier linjasi.
Monte Carlon MM-ralli käynnistyy torstai-iltana kahdella erikoiskokeella.