Rallin MM-sarjassa eletään kriittisiä aikoja – ”Tuskin kenelläkään on täysin selkeää käsitystä”

Rallin MM-sarjan kannalta seuraavat puoli vuotta ovat kriittistä aikaa.
Rallin MM-sarja
Rallin MM-sarjan tulevaisuuden tekniikasta käydään vääntöä kulisseissa. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vaikka uudet hybridivoimalla toimivat Rally1-autot tulivat pikataipaleille vasta tämän vuoden tammikuussa, on nyt aika lyödä lukkoon suuntaviivat nykyisen luokittelujakson jälkeen, joka päättyy kauteen 2024.

Nykyiset WRC-tallien päälliköt ovat vaatineet, että päätöksiä tulevaisuuden suhteen on tehtävä vielä tämän vuoden puolella. Se olisi tärkeää myös mahdollisten uusien autonvalmistajien kannalta, jotta heitä saataisiin houkuteltua mukaan. Rallin MM-sarja tarvitsee kipeästi uusia automerkkejä mukaan, mutta yksikään valmistaja ei varmasti lähde erikoiskokeille, jos autot pitää kehittää liian kovassa kiireessä.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallipomon Andrew Wheatleyn mukaan asiat ovat hyvällä tolalla.

– Sanoisin, että olemme 70-prosenttisesti valmiita. Olemme neuvotelleet paljon nykyisten tiimien kanssa sekä niiden automerkkien kanssa, jotka ovat jollain tavalla mukana rallissa. Olemme pyrkineet ymmärtämään, mihin autoteollisuus on menossa ja mitä autoja he haluaisivat mukaan MM-sarjaan, Wheatley sanoo Motorsport.comin sivuilla.

– Olemme saaneet paljon palautetta ja uusia mahdollisuuksia. Tuskin kenelläkään on täysin selkeä käsitys siitä, mitä tulevaisuus tulee olemaan.

FIA suunnittelee nyt ehdotusta, jonka se jättää maailman moottoriurheiluneuvostolle. Seuraava kokous neuvostolla on joulukuussa.

– Kaikki ovat innoissaan tulevaisuudesta, koska vaihtoehtoja on niin paljon, Wheatley korostaa.

Nykyisten Rally1-autojen perusrakenne tuskin muuttuu paljon. Voimanlähteisiin voi sen sijaan tulla muutoksia, joskin sekin on varsin epätodennäköistä. Tänä vuonna Hyundai on esitellyt rallipikataipaleilla uuden täysin sähköisen Kona-kilpurinsa ja Toyota puolestaan toi Belgian MM-rallissa näytille vedyllä toimivan Yaris-ralliautonsa.  

– Nykyisen Rally1-auton perusrunko, sen turvakehikko, aerodynamiikka, jousitus ja jarrut ovat samoja. Noin 75 prosenttia autosta ei koe mitään muutoksia, Wheatley korostaa.

– Tiedämme, että ne osa-alueet toimivat erittäin hyvin. Ainoa asia, mikä voi muuttua, on aine, joka menee tankkiin, vai onko sitten kyseessä sähkömoottori tai joku muu. Meillä on jo fossiilivapaa hybridiauto, Hyundain sähköauto ja Toyotan vetyauto. Tulevaisuus on jossain sillä saralla, mutta kysymys kuuluu, että missä.

Katso alapuolelta Katalonian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat